יום רביעי, 24 בדצמבר 2014

איך להתמודד עם הרגלים רעים של ילדים



פוסט זה מתאר את הסיבות להרגלים רעים ומה אפשר לעשות כדי להיפטר מהם.

הרבה הורים מתמודדים עם הרגלים רעים של ילדים.

דוגמאות לא חסרות-

  • מציצת אצבע
  • תלישת שיער
  • כסיסת ציפורניים
  • צפייה מוגזמת בטלוויזיה
  • אכילה מוגזמת של ממתקים
  • מחלות מדומות ( ילדים יכולים ליצור באופן בלתי מודע מנגנון של "להיות חולה" כדי להישאר בבית ולהיות עם ההורה )


      


הרגל  הוא התנהגות/פעולה בלתי ניתנת לשליטה.

חלק מההרגלים הרעים מגיעים מתוך קושי להתמודד עם המציאות,
עיסוק מוגזם בגוף נובע מתוך לחצים, מתחים ולרוב קשור לקשיים חברתיים.

ילדים שמתעסקים בגוף עושים זאת כדי להרגיש שהם שולטים במצב,
ההתעסקות מקנה להם ביטחון,
עמוק בפנים הם חסרי אונים.

טיפול בחוסר ביטחון וקשיים חברתיים יכול מאד לעזור בהתמודד עם עיסוקים והרגלים גופניים מוגזמים.

חלק מההרגלים הרעים נובעים גם מתוך רצון לתשומת לב.

הרגל רע יכול להיוולד מתוך מצוקה נפשית,
במשך הזמן הילד מבין שההתעסקות שלו יוצרת עניין אצל ההורה.
הוא מקבל תשומת לב.

טיפול בנתינת תשומת לב ובילוי משותף עם הילדים יכול מאד לעזור בהתמודדות עם הרגלים רעים.


חשוב להבין, הרגלים רעים ניתנים לשינוי.

שיחה
רצוי לעצור ולנהל שיחה עם הילד על ההרגל הרע,
לעורר את המודעות שלו להרגל,
להסביר לו למה חשוב להיגמל מההרגל הרגע,
אחרי השיחה להרפות,
להרפות ולהחמיא על כל התקדמות טובה,
לעודד ולפרגן ולהבין שהשינוי יקרה... ובהדרגה.
המצב יכול להשתפר ואחר כך שוב להתדרדר,
חשוב להאמין שהילד שלך יכול להצליח להתגבר,
ילד שנמצא בסביבה שבה לא מאמינים ביכולות שלו יתקשה להתמודד ולהשתנות.

מה לעשות אחרי השיחה?

קחו לעצכם שבוע ניסיון,
במשך השבוע אל תעירו למציצת אצבע/כסיסת ציפורניים וכדומה.
במשך השבוע תבלו אחר צהריים שלם עם ילדכם.
במשך השבוע פנו לילד שלכם רבע שעה ביום לפעילות משותפת,
בלי להעיר לו, רק לדבר ולבלות, בלי עבודה, בלי נייד, רק רבע שעה ביום.


מה עושים עם ילד שלא רוצה ... לללמוד/לאכול בריא/לפגוש חברים....?

הימנעות מלעשות משהו היא לא הרגל, הימנעות נובעת בגלל חוסר מוטיבציה להתגבר על קושי.

אם ילדכם מתנהג בצורה שלילית מומלץ לשבת מול דף נייר ולהגדיר מחדש את ההתנהגות שלו, להבין את הפעולה שלו.
להבין באיזה הרגל שלילי צריך לטפל כדי לעזור לו .

דוגמאות:

ילד שלא משקיע בשיעורים 
מה ההרגל שמונע ממנו להשקיע בלימודים?
אולי הוא מבלה הרבה זמן מול מסכים, אולי הוא מבלה זמן רב מחוץ לבית, אולי הוא רגיל שאתם עושים איתו או בשבילו את השיעורים.
יש הורים שמקדישים הרבה זמן ואנרגיה בהכנת שיעורים עם הילדים,
מוטב לנצל את הזמן לבילוי משותף ולעודד את הילד שינסה להתמודד עם השיעורים בכוחות עצמו,
אחרת, הילד עלול לפתח "קושי מדומה" בהכנת שיעורים.
רצוי לחשוב ולהחליט ביחד עם הילד מתי  הכי נוח לו להכין שיעורים? בצהריים? אחר הצהריים? לתת לו את הזכות לבחור ולהחליט.
רצוי להגביל את הזמן שהילד מבלה מול המסכים, לחשוב ולחליט ביחד עם הילד על זמן סביר.

ילד שלא מדבר יפה 
תשאלו את עצמכם איזה משפטים קשה לכם לשמוע, האם הוא מקלל?
האם הוא מדבר לא יפה בבית? מחוץ לבית? האם הוא מדבר לא יפה לכולם?
עליינו, ההורים, מוטלת האחריות ללמד את ילדנו איך לבטא כעס ותסכול.
יש מקום לכעס,
טבעי שילדנו ירגישו מאד כועסים כשאנחנו מונעים מהם דברים ומציבים להם גבול.
טבעי שהם יתעצבנו כשהאחים שלהם פוגעים בהם.
רצוי שהם יתנו לכעס ולתסכול מקום,
חשוב מאד לעזור להם לבטא את מה שהם מרגישים בצורה נכונה.
אם הילד שלכם מדבר בדרך שאינה מקובלת עליכם חשוב מאד שתטפלו בזה.


ילד שלא אוכל בריא- 
מה ההרגל שמונע ממנו לאכול בריא?
האם הוא אוכל יותר מדי ממתקים?
האם אתם מרשים לו לאכול מול הטלוויזיה?

ילד שלא משחק עם חברים-
באיזה הרגל הוא עסוק במקום לשחק עם חברים?
האם הוא מסתגר בבית?
האם הוא הוא מופנם וחסר ביטחון גם בבית הספר?
האם הוא הוא מבלה יותר מדי מול מסכים?
תדברו עם הילד על הנושא,
תבדקו איתו את מי הוא היה רוצה להזמין אליו הביתה,
מוזמנים לקרוא את המאמר "איך לעזור לילד שלך לרכוש חברים"

לסיכום
תחשבו באיזה הרגל הכי חשוב לכם לטפל,
טיפול ממוקד בהרגל שלילי אחד יכול לעזור בהתמודדות עם הרגלים נוספים שקשורים.

מי שרוצה מוזמן להכנס לקישור ולקבל עשרה שיעורים במייל ללא תשלום
בנושא "רוצה שהילדים שלך יקשיבו לך?"

מוזמנים לקרוא מאמרים קשורים-

איך להציב גבולות לילדים שלנו?



אקו מציעה מגוון סדנאות והופעות לארגונים וחברות לקראת חודש המשפחה שיערך בפברואר הקרוב, מוזמנים להיכנס לקישור


בנוסף, ניתן לרכוש את משחק הקופסא "תיאטרון פלייבק" , המשחק מגבש ומפתח את התקשורת, מתאים למשפחה וחברים, פרטים בקישור






אין תגובות:

פרסום תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...