יום שבת, 19 באוקטובר 2013

איך לעזור לילד שלך לרכוש חברים?

איך לעזור לילד שלך לרכוש חברים?

שהילדה שלי הייתה בת כמה חודשים הנחתי אותה ליד תינוקת אחרת וחיכיתי בהתרגשות ובקוצר רוח שהן יצרו קשר, כל יצירת קשר,  גרמה לי לאושר עילאי, שמחה ענקית. יש!!!
בטח יהיו לה הרבה חברים חשבתי לעצמי, היא יודעת איך ליצור קשר.
אם היא הושיטה יד לעבר התינוקת הייתי בשמיים. 
מכירים את  הרגע שתינוק מתחיל ליצור קשר עם עוד תינוקות והמבוגרים למעלה מסתכלים בהתרגשות ויכולים לבכות מהתרגשות ?


ההשתייכות החברתית חשובה לכל אדם. השתייכות חברתית טובה מעודדת ומאפשרת התפתחות רגשית וצמיחה.

כדי לעזור לילד שלך לרכוש חברים שווה לעצור רגע ולעשות את ההפרדה החשובה, לבדוק את מידת שביעות רצונך מההשתייכות החברתית שלך, כילד וכבוגר.

עיבוד נושא החברות באופן אישי וההבנה שלילד שלך אופי, צרכים והעדפות משלו תעזור מאד ותקדם את נושא ההשתייכות החברתית של ילדך.

השתייכות חברתית טובה גורמת הנאה ויוצרת חשק לצאת החוצה, לדבר, לשמוע, לשתף, להיפתח ולהיות נוכח מתוך רצון ובחירה.

השתייכות חברתית לא טובה עלולה להוביל להסתגרות, דיכאון וחוסר נוכחות בחיים.

שיתוף זה יעסוק בעיבוד נושא החברות באופן אישי וייתן עצות שיכולות לסייע לילד שלך לרכוש חברים, בדרך שטובה עבורו.
איור: רחל קיני


העיבוד האישי-
שאלו את עצמכם –
-          מה הייתה ההשתייכות החברתית שלך בתקופות השונות- גן, יסודי, תיכון, צבא, רווקות, בעבודה, עם השכנים?
-          כמה חברים היו לכם בתקופות השונות?
-          האם החברים היו דומים לכם, במה היו דומים?
-          האם הייתם המובילים בקבוצת ההשתייכות שלכם, המובלים, הקרובים למובלים?
-          האם הייתם דחויים בקבוצת ההשתייכות?
-          האם הייתם חברים של הדחויים בקבוצת ההשתייכות?
-          האם החברים היו שונים, במה? בגיל? באופי?
-          באיזה תקופה היו לכם מעט חברים, באיזה תקופה היו לכם הרבה?
-          האם היו לכם חברים בגן, בבית הספר?
-          מה עשיתם בהפסקות בבית הספר? הייתם לבד, עם חבר אחד, עם הרבה?
-          האם הייתם נפגשים עם החברים מבית הספר בבית שלכם? בבית שלהם?
-          האם ההורים שלכם קיבלו את החברים שבחרתם לעצמכם?
-          האם נהניתם שביקרו אתכם חברים בבית?
-          האם נהניתם לבקר בבית של חברים, של איזה חברים?
-          אם איי פעם הרגשתם שאין לכם מספיק חברים, נסו לחשוב ולהבין מה אירע באותה תקופה בחייכם, מה הייתה האווירה בבית.
אם הילד שלכם תינוק אז זה הזמן להבין ולעשות את ההפרדה החשובה, לתינוק שלכם יש אופי אחר משלכם. אפשרו לו להתנסות ולהבין איך להתמקם מול האחר, מול קבוצה.
אם הילד שלכם כבר גדול אז זה הזמן לבדוק את הנורמות, הערכים, האווירה, הקשר המשפחתי בבית.
הילד שלכם-
שאלו את עצמכם-
-          כמה חברים טובים יש לילד שלכם ?חבר אחד זה עולם ומלואו..
-          האם יש לו חברים בשכונה, בבית הספר?
-          במה החברים שלו שונים ממנו, דומים לו?
-          האם אי פעם מנעתם ממנו להתחבר לילדים אחרים? למה?
-          מה טיב הקשר של הילד שלכם עם שאר המשפחה?

הצבת נורמות, גבולות וערכים בבית יכולה לעזור לילד לרכוש מיומנויות חברתיות.
ככל שתעזרו לילד שלכם לפתח גמישות, דחיית סיפוקים, יושר, כבוד, הבנת צרכי האחר ועמידה בגבולות בתוך הבית כך הוא יוכל להתמודד טוב יותר בחברה.
כדי שילדכם יצליח להשתלב חברתית הוא צריך לקבל את הדפוסים והנורמות החברתיות.
 איור: רחל קיני


שיפור הקשר המשפחתי והאווירה בבית יקדמו וישפרו את ההשתייכות החברתית של ילדכם.
כדי שילדכם יצליח להיות במערכות יחסים טובות עם ילדים אחרים הוא צריך להיות פנוי רגשית לקשר עם אחרים ועליו לפתח מיומנויות חברתיות.
לעיתים ילדים אינם פנויים רגשית לקשרים עם ילדים אחרים בגלל שהם עוברים תקופה קשה בבית או מחוץ לבית ואין להם עם מי לדבר על זה.
לעיתים ילדים מאמצים את דפוסי ההורים, הזמינו חברים לבית ותנו דוגמא לילד שלכם.

מה אפשר לעשות?
- פנו לילדים שלכם זמן לבילוי משותף.
- תחשבו ביחד עם ילדכם על מסגרת חיצונית שבה הוא מוצא עניין, חוג שיכול לאתגר אותו.
- תחשבו איזה נורמות והתנהגויות חשוב לכם לקדם, לעצור, לשפר
- דרגו את שלושת הדברים שהכי חשובים לכם שיהיו בבית ותציבו גבולות ברורים

נסו את המשחק הקבוצתי הבא בבית http://echopl.blogspot.co.il/2013/10/blog-post_13.html

במקרים מסוימים אפשר לחשוב על טיפול, טיפול פרטני למספר מפגשים מצומצם ובהמשך טיפול קבוצתי.

פרטים על סדרת מפגשי הורים באזור גדרה והסביבה במייל yacoved@gmail.com 



שכל המשאלות שלנו יתגשמו לטובה, אמן.

להצטרפות לניוזלטר 

יעקב דניאל





אין תגובות:

פרסום תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...