יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

על הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לקשר ילדים - הורים

מצאתם את עצמכם מחפשים בטירוף את הבקבוק האחד והיחיד של התינוק שלכם?
עייפים מההסעות של הילדים אחה"צ?
הילד שלכם יוצא מדעתו שהוא לא מקבל את מה שהוא רוצה?

מעבר למבנה האישיות של כל אחד, שוודאי משפיע על היכולת של הילדיםלהגיב, לפעול, להרגיש ולתפקד, אחד הגורמים למידת ועוצמת הפרעות קשב אצל ילדים הוא הפרעות קשר בינם לבין ההורים.

לדעתי התופעה קשורה כמובן לגורמים גנטיים אבל תלוייה במידה רבה בגורמים סביבתיים ( בתקופת העוברות והילדות ) , תרבותיים ורגשיים.
יכול להיות שהגורמים הגנטיים לא היו מתעוררים אם ילד היא גדל בסביבה אחרת.
טיפול נכון בסביבת הילד וליווי עולמו הפנימי יכולים להקל על ילדים הסובלים מהפרעות קשב.

לאור פגישותי הרבות עם ילדים שסובלים מהפרעות קשב ועם הרבה הורים מתחילה להתגבש אצלי תמונה משותפת לנושא. מרבית הילדים בעלי הפרעות קשב הם ילדים שמתקשים להקשיב לעצמם, להתחבר לרצונות שלהם.
משיחות עם הורים אני מבין שהקושי של הילדים להתחבר לעצמם קשור לקושי של ההורים לתת מענה נכון לצרכים של ילדיהם.

הורות טובה היא כזאת שמצליחה למצוא את האיזונים העדינים בין הקשבה, סמכות, הובלה וליווי בהתאם לאופי ולצורכי הילד.

אפשר לעשות חלוקה גסה לשלושה סוגי הורות לא טובים-
מאפשרת מדי
חוסמת ומשתלטת
מבולבלת

מוסדות החינוך עושים ככל האפשר כדי שהילדים יצליחו בבית הספר, היום קיימים הרבה מאד מסגרות אלטרנטיביות שמעניקות סביבות שמנסות להיות יותר מותאמות וקשובות מהרגיל.

אבל למרות הרצון הגדול של מערכות החינוך תופעת הפרעת הקשב הולכת וגדלה.
במאמר הקודם  "איך להתגבר על הפרעות קשב וריכוז באופן טבעי"  ציינתי השפעות של בריחה לנייד ואמצעי תקשורת, תזונה לא נכונה, שינה מועטה כגורמים לתופעה. במחשבה שנייה ונוספת, אלו הם סימני המצוקה שמעידים על מצוקות רגשיות.
 איור: רחל קיני


הרבה מהילדים שאני פוגש לא אוכלים בריא, נעלבים מהר, תזזיתיים, מתקשים לווסת את רגשותיהם, רגישים מאד, מכורים להרבה דברים, חסרי גמישות ובעיקר - מתקשים באינטימיות.

חלק מהילדים סגורים, מופנמים, ביישנים ועצורים, גם הם מתקשים באינטימיות.

ילדים שגדלים בתחושה שהם הדבר הכי חשוב בבית וכולם תמיד יעשו הכל כדי למלא את רצונם ייפתחו תלות גדולה בהורים וחוסר ביטחון.
ילדים כאלה יחוו תסכול גדול כל פעם שהסביבה לא תעניק להם את מה שהם רוצים.
הם רוצים עוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד.... וזה אף פעם לא נגמר.
ההורים חוששים להמרות את פי המלך ויצאו לכל שליחות, בכל מקום, בכל זמן, הם יעשו הכל כדי שהממלכה תחזור להיות רגועה.

בתי הספר של היום מתמודדים עם הרבה מלכים, כל אחד מגיע מהממלכה שלו, לבוש בבגדי המלכות שלו.
כל בוקר הכרכרה המפוארת עוצרת, המשרת פותח את הדלת והמלך יוצא.

הפער העצום הזה בין בית הספר לממלכה המפוארת מאד מקשה על ההורים, המורים ובעיקר על הילדים.

ילדים שגדלים בתחושה עם הורים חוסמים ומשתלטים ייפתחו חוסר אמון בעולם, חוסר ביטחון ופחד. פחד שיקשה עליהם להיפתח, להאמין בעצמם וביכולות שלהם.

הורות היא נושא מאד מורכב וטעון, בהרבה מקרים השוני בהשקפה החינוכית בין ההורים יוצר קרע עמוק ביחסים.
הרבה הורים רוצים לגדל את הילד וע"י כך לעשות "תיקון" לילדות שלהם.
לכל הורה הייתה ילדות שונה.
לפעמים אנחנו יוצרים קשרים עם בני זוג שחוו ילדות דומה, ואז הילד זוכה ל"תיקון" כפול.
לפעמים הורים מתקשים לשים גבול לילד שלהם בגלל הצורך להיות נאהבים, בגלל חשש מדחייה.
לפעמים הקושי נובע מאי פניות של ההורים לילד, הורים עסוקים מדי יפצו את הילד שלהם ויחששו להתעמת איתו באותם רגעים בודדים שהם איתו.

הפרעות קשר וריכוז מאפיינות הרבה ילדים שחווים טראומות ולא מוצאים את המקום שיעזור להם להתמודד.
כל ילד חווה קשים רבים... איך אפשר אחרת?
שהעולם הפנימי תוסס יהיה קשה להקשיב.
בהרבה מקרים מריבות, פרידות וגירושים של ההורים מעצימות ומעוררות הפרעות קשב.
בהרבה מקרים הדרדרות ביחסים של ההורים תגרום להדרדרות חזקה בלימודים.

לילדים עם הפרעות קושי ובעיות התנהגות יש קושי עצום לשבת במעגל.
זה מאיים ומפחיד אותם.
הם לא רגילים להיות באינטמיות, ביחסים שיוויוניים.
הם רגילים להיות במרכז או בתחתית העדיפויות.
הם יעשו הכל כדי לפוצץ את המעגל.

ילדים כאלה צריך לעטוף בעדינות ובהדרגה לתת להם להיפתח, כמו שבלול.
בהדרגה.

פעם... מזמן...אבות אבותנו נמשכו למעגלים, למדורה השבטית.
אש חמה, שירים וריקודים.
טקסים מחברים.

אני מאמין בכוח וביכולת של קבוצה להעצים ולחזק.
כולנו רוצים חום וקשר.

שכל המשאלות שלנו יתגשמו לטובה, אמן.

יעקב דניאל














אין תגובות:

פרסום תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...