יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

לצאת מזה- שיפור הביטחון העצמי בקרב בני נוער

לצאת מזה- שיפור הביטחון העצמי

קול גלגל המתגלגל ממטה למעלה, 
מרכבות סתומות הולכות ומתגלגלות. 

קול נעימות עולה, ויורד, 
הולך ומשוטט בעולם. 

קול שופר נמשך בעומקי המדרגות, 
ומסובב הגלגל סביב. 
זהו קול, זהו קול גלגל עולה ויורד.
מילים: מן המקורות
לחן: אברהם טל

ביטחון עצמי הוא דבר משתנה, עולה ,יורד...
ככל שנלמד איך לבטא את עצמנו ולהשמיע את קולנו כך נרגיש נעים יותר, שלם.
כדי להשמיע את קול השופר צריך להתחבר פנימה, זה מגיע מבפנים ואז יוצא החוצה לעולם.
רק קול, נקי, בלי הרבה רעש.




בני נוער נמצאים בתקופה בה קשה להם להתחבר לעצמם, הם עוברים שינויים, הסביבה גם אמורה להשתנות בעקבות התבגרותם, הם רוצים יותר ויותר עצמאות ולפעמים זה מתנגש עם הסביבה.

הרבה בני נוער שאני פוגש חוששים להסתכל לי בעיניים, חוששים מהמפגש איתי, מהמפגש עם עצמם.
פעם זה גרם לי להרגיש לא נוח, היום זה מאתגר אותי.
למה הם חוששים?
כנראה שבני הנוער מרגישים שעומדת בפניהם הזדמנות לחוות משהו שונה, אחר וזה מאיים עליהם.
אני ממש לא מאיים, מדבר בגובה העיניים, לא נחמד מדי, לא תוקפני, מנסה להתאים את עצמי לסביבה, מקבל מאד את המשתתפים ובכל זאת...

מסתבר שהרבה מהם לא רגילים להיות בסביבה מקבלת, הרבה מהם רגילים לחוות דמויות סמכותיות מפחידות ומענישות.
הם לא מסוגלים לקבל את העובדה שאפשר אחרת.
הם יעשו הכל כדי לשמור על הדפוס המוכר שלהם, להסתגר, להנמיך את עצמם, לעבור גבול ולחכות לצעקה או לעונש.

כל אדם נולד עם יכולות, כישורים ומבנה אישיותי ייחודיים, עם כמיהה עצומה להראות.


מאמר על ביטחון עצמי ( התמקדות בילדים קטנים ) 

.
ילדים, בני נוער ומבוגרים ירגישו חוסר ביטחון במקום לא בטוח.
אם ההורים שלנו מנעו מאיתנו את היכולת להתחבר לרצון שלנו, ודיכאו יצרים וחשקים שלנו אז סביר להניח שנפתח חוסר ביטחון.
אם ההורים שלנו לא היו שם שטפסנו בסולם החיים וחווינו תסכול וכאב אז סביר להניח שנפתח חוסר אמונה וחוסר ביטחון.

בני הנוער בתקופתנו נמצאים בתקופה מאתגרת.
הם עוברים שינויים מהותיים בתהליך ההתבגרות,
רוצים לעלות בסולם לבד, לרכוש את העצמאות שלהם.
מגבשים את הזהות שלהם לצד השקעת מחשבות, מאמצים ומשאבים גדולים בנושאי חברויות, מין, לימודים.
הגוף שלהם עובר שינויים מהותיים, ההורמונים מתחילים להתעורר.
ההורים של היום עסוקים הרבה יותר מפעם, מתקשים במציאת האיזון בית- עבודה.
כהורים, קשה לנו לשנות את דפוס ההתנהגות שלנו כלפי ילדינו,
קשה לנו להכיל את התסכול והתקפות הזעם שלהם,
בייחוד אם זה מופנה אלינו.
הכלה ואמפתיה יעזרו לתת לנער שלכם להרגיש ביטחון.
לקריאת מאמר בנושא
בתקופה הזאת הרבה בני נוער עסוקים בלהתנגד, להתנגד לכולם.
יצירת גבולות, נורמות וערכים יכולים לעזור ביצירת אווירה טובה בבית.
לקריאת מאמר בנושא
יכול להיות שטעינו כהורים בהחלטות שלקחנו, סביר מאד שכן, מי לא טועה.
תקופת ההתבגרות של ילדינו הינה הזדמנות נוספת שלנו ללוות, לתמוך ולהשרות אווירת ביטחון על ילדינו.

לפני מספר שנים העלתי הצגת סוף  שנה עם נערות ששהו בפנימיה,
רובן בעלות הפרעות קשב,
מוכשרות מאד, שרות, רוקדות, מצחיקות, אומנותיות.
התהליך היה קשה.
הן לא האמינו בעצמן, התקשו להיות ביחד,
רבו הרבה אחת עם השנייה, מריבות קשות.
היה להם קשה להגיע לחזרות,
לא פעם אחרי נסיעה של שעתיים ממקום מגורי גיליתי שאין עם מי לעשות חזרה,
הן נעלמו.
עבדתי איתם דרך תיאטרון פלייבק,
בהדרגה בהדרגה בהדרגה, שלב אחרי שלב,
הם למדו להקשיב אחת לשנייה,
לכבד אחת את השנייה,
לתת לעצמן את האפשרות להתבטא בציור, אומנות, תנועה, שירה ומשחק.
במפגשים הראשונים אלתרנו הרבה.
הרבה בני נוער מתלבטים בינם לבין עצמם, החסרי ביטחון בוחרים בסוף בהימנעות.
באילתור צריך להגיב מיד, להקשיב לרצון שלך, לסביבה, לאחרים, לסיטואציה ולפעול.
פועלים מתוך דחפים.
בהדרגה לומדים לפעול מתוך רגישות והקשבה לעצמי ולאחר.
לומדים להקשיב לגוף.
הן סיפרו סיפורים על חוויות משמעותיות מהחיים שלהם ולמדו איך להיות אמפתיות.
אחרי שיצרנו מסגרת בטוחה כתבתי הצגה המבוססת  על הסיפורים האישיים שלהן.
הן הצליחו ללמוד את הטקסטים, בנו תפאורה מדהימה בעצמן.
עבדנו על קטע ריקוד לשיר קול גלגל.
בחזרות הן התחלקו לזוגות,
כל פעם מישהי דמיינה שהיא אצה, מחוברת לאדמה,
מאחוריה מישהי נותנת לה כל פעם דחיפה רכה קדימה,
האצה נשארת מחוברת לאדמה והגוף שלה נע בקלילות, בביטחון ובהנאה.
הן התענגו על המגע, המוזיקה, ההתחברות לאדמה ולשמיים.
יום לפני ההצגה השחקנית הראשית סרבה לצאת מהחדר לחזרה הגנראלית,
סרבה לפתוח את הדלת,
הרגישה חוסר ביטחון וחרדה.
הצוות המקסים והבנות המתוקות דיברו איתה מעבר לדלת,
אף אחד לא צעק עליה,
החלטנו להתחיל בחזרה הגנראלית והתפללנו שהיא תצא מזה,
היא יצאה מהחדר והצטרפה לחברות שלה על הבמה.
להצגה קראו "לצאת מזה",
ההצגה הייתה על נערה שמסרבת לצאת מהחדר כי היא כועסת על העולם,
בעיקר על ההורים שלה.
בהצגה שהבנות רקדו בשורה את :קול גלגל", הן נעמדו בשורה, בקדמת הבמה,
מדמיינות שהן אצות,
מחוברות לאדמה ולשמיים,
מדמיינות שחברה שלהם תומכת ונותנת להם דחיפה קטנה מאחורה.
הן רקדו מקסים.
אני ובני המשפחה התרגשנו עד דמעות לראות אותן, מלאות ביטחון עצמי, מחוברות לעצמן,
שקטות, מקשיבות, נוגעות בשמיים.

בני נוער עם הפרעות קשב
בני נוער עם הפרעות קשב עלולים לסבול מדימוי עצמי נמוך, דימוי שנובע מסביבה שלא קיבלה אותם, את היכולות שלהם, את הקצב שלהם.
בני נוער יפתחו דפוסי התנהגות של הימנעות, הכחשה, שליטה, אגרסיביות ויסתירו את חוסר היכולת שלהם בדרכים יצירתיות יותר ויצירתיות פחות.
במפגשי תאטרון פלייבק ואלתור לומדים בני הנוער להקשיב לעצמם ולהגיב מהר, אין זמן להתלבט, כל תגובה מתקבלת, אין נכון או לא נכון. הם צוברים חוויות חיוביות ולומדים להאמין בעצמם וביכולות שלהם.

חמשת הטיפים לפיתוח ביטחון עצמי בקרב בני נוער

1.     עידוד פעילות גופנית כלשהי ( משחקי כדור, ריצה, אופניים ), רצוי לעודד פעילות של משחק קבוצתי, המשחק יעזור להם לפתח מיומנויות תקשורת, ריכוז, וויסות רגשי ושיתף פעולה.
אפשר לעודד את הילד לרקוד, כל אחד יכול לנוע, למצוא את החיבור לגוף.

2.     מציאת החוזקים ותחומי העניין. הרבה בני נוער נעזרים במחשב ובטלוויזיה כאמצעי מפלט, פעילות פאסיבית. אפשר לבדוק עם הילד התעסקות בתחום שימצא חן בעיניו. כל נער יכול להשמיע את כולו דרך השופר שלו, הכלי שיאפשר לחוזקים שלו, לעולם הפנימי ולכישורים לבוא לידי ביטוי.
3.     קבלה, הכלה, אהבה, חיזוק ואמפתיה. כהורים תמיד יש לנו אפשרות לראות את ילדנו ולעודד אותם, מילה מחזקת של הורה עושה פלאים.
4.     זמן לבילוי משותף- זמן אינטימי לפעילות ללא הסחים תחזק מאד את ילדכם, הרבה מהילדים של היום כמהים לזמן עם ההורים, חלק מבני הנוער כבר התייאשו ולא מאמינים שזה אפשרי. צריך לחזק ולעבוד על הקשר.
5.     סבלנות


באמצעות סדנאות תיאטרון פלייבק ניתן לשפר את הביטחון העצמי והנוכחות, הסדנאות מתאימות לילדים, בני נוער ומבוגרים.
באמצעות הדרכות הורים ניתן לשפר את התקשורת במשפחה, המפתח העיקרי.
באמצעות מפגשי דרמה תרפיה פרטניים ניתן לעבד תהליכים אישיים.

יעקב דניאל, מטפל בדרמה, במאי, מלווה הורים וילדים, מקים ומייסד אקו, שיטה המשלבת טכניקות של משחק, דרמה תרפייה, פסיכודרמה ומגוון כלים יצירתיים​.​השיטה מיושמת ככלי לעיבוד תהליכים אישיים,  קבוצתיים והתפתחות אישית.
מאמרים בנושאי הורות, משפחה, הפרעות קשב http://echopl.blogspot.co.il/

,






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...