למה ילדים מרביצים?
האמת, שלא חסרות סיבות-
- חוסר יכולת לבטא במלל את הכעס והתסכול
- בעיות וויסות רגשי
- כישורים חברתיים לקויים
- תפיסת מקום, מעמד ושמירה על הטריטוריה
- תגובה אינסטנקטיבית של ילדים רגישים מדי
- ביטחון עצמי נמוך
- בלון דחוס שצריך להתפוצץ מדי פעם
הבלון הזה מכיל כל היום כל כך הרבה אירועים,
החיים בגן או בבית הספר רצופים בסערות רגשיות,
כל הזמן הם נאלצים למקם את עצמם מבחינה חברתית,
משווים את עצמם לאחר,
מקבלים אותם או לא,
רגעים של תסכול, הנאה, כעס, העלבות, צחוק, פגיעות, אושר ....
ברור שהמיכל שלהם מתמלא ומתמלא ומתמלא
ולפעמים כשהם חוזרים הביתה מספיק שפעם אחת הם יחוו תסכול קטן ואז-
בום טרח!!!הבלון מתפוצץ, הבלון נקרע...
אבל אי אפשר להביא בלון אחר
והאמת שהוא לא נקרע
אז מה אפשר לעשות ברגעים שהבלון מתפוצץ?
- חשוב מאד שאנחנו נשאר שלמים, שלא נתפוצץ גם אנחנו.
אין סיבה להרים את הקול,
לא צריך להיבהל,
ברור שהבלון שלנו הרגיש חוסר אונים וזה לא בשליטתו,
זה ברח לו.
אני לא מאמין שילדים רוצים לצאת משליטה.
רצוי לנצל את הרגע הזה ליצירת קשר עם הילד שלנו,
נעזור לו למלא את האוויר בחזרה,
- חוסר יכולת לבטא במלל את הכעס והתסכול
- בעיות וויסות רגשי
- כישורים חברתיים לקויים
- תפיסת מקום, מעמד ושמירה על הטריטוריה
- תגובה אינסטנקטיבית של ילדים רגישים מדי
- ביטחון עצמי נמוך
- בלון דחוס שצריך להתפוצץ מדי פעם
הבלון הזה מכיל כל היום כל כך הרבה אירועים,
החיים בגן או בבית הספר רצופים בסערות רגשיות,
כל הזמן הם נאלצים למקם את עצמם מבחינה חברתית,
משווים את עצמם לאחר,
מקבלים אותם או לא,
רגעים של תסכול, הנאה, כעס, העלבות, צחוק, פגיעות, אושר ....
ברור שהמיכל שלהם מתמלא ומתמלא ומתמלא
ולפעמים כשהם חוזרים הביתה מספיק שפעם אחת הם יחוו תסכול קטן ואז-
בום טרח!!!הבלון מתפוצץ, הבלון נקרע...
אבל אי אפשר להביא בלון אחר
והאמת שהוא לא נקרע
אז מה אפשר לעשות ברגעים שהבלון מתפוצץ?
- חשוב מאד שאנחנו נשאר שלמים, שלא נתפוצץ גם אנחנו.
אין סיבה להרים את הקול,
לא צריך להיבהל,
ברור שהבלון שלנו הרגיש חוסר אונים וזה לא בשליטתו,
זה ברח לו.
אני לא מאמין שילדים רוצים לצאת משליטה.
רצוי לנצל את הרגע הזה ליצירת קשר עם הילד שלנו,
נעזור לו למלא את האוויר בחזרה,
מגע רך וחם
ו"אפשר לכעוס אבל בבית שלנו לא מרביצים" זה מספיק.
אם ברגע העדין הזה הילד שלנו ירגיש שאנחנו רק כועסים עליו ולא אוהבים אותו
אז הוא באמת ייקרע.
והעניין הזה עלול לחזור שוב ושוב,
כמו משחק מסקרן.
הילד מפוצץ את הבלון בגלל הרבה הרבה סיבות,
מחכה לראות מה יהיה,
הוא מקבל נזיפות, מבט זועם, מגע נוקשה ולאט לאט המשחק משתנה,
הילד מתרגל לקבל יחס ( גם אם זה שלילי, הוא מקבל יחס ).
אז מה אפשר לעשות כדי לחזק את הבלון?
- למצוא הרבה דרכים לרוקן את הבלון במהלך היום.
ילדים צריכים להשתולל, לקפוץ, להתפרק, להשתחרר, להזיז את הגוף,
לגעת אחד בשני, להרים דברים, לזרוק ועוד...
- לעזור לילד שלך לבטא במילים את הכעס שלו.
"אני מבין שזה בטח מאד מעצבן אותך שאני לא מרשה לך ...."
- לחשוף "ילדים רגישים מדי" בצורה הדרגתית ומבוקרת לדברים שמהם הם נמנעים.
אם ילד נמנע ממקום מסויים או מפעילות מסויימת סביר להניח שהוא עלול להתפוצץ כשהוא יהיה שם...
- לחזק את הבלון ע"י הקשבה, ראייה, אהבה אין סופית.
- לחזק את הבלון ע"י מציאת התחביבים שבהם הילד שלך יכול לבטא את כישוריו וכוחותיו
שכל המשאלות יתגשמו לטובה, אמן.
לקראת חזרה לבית הספר אקו מציעים:
מופע או סדנה לימי הערכות, פרטים באתר http://www.echoplayback.co.il/
הדרכת הורים שתעזור לילד שלכם ( וויסות רגשי, מריבות בין אחים, ביטחון עצמי, הפרעת קשים ועוד... ) בשנת הלימודים הבאה.
ועוד....
הוא מקבל נזיפות, מבט זועם, מגע נוקשה ולאט לאט המשחק משתנה,
הילד מתרגל לקבל יחס ( גם אם זה שלילי, הוא מקבל יחס ).
אז מה אפשר לעשות כדי לחזק את הבלון?
- למצוא הרבה דרכים לרוקן את הבלון במהלך היום.
ילדים צריכים להשתולל, לקפוץ, להתפרק, להשתחרר, להזיז את הגוף,
לגעת אחד בשני, להרים דברים, לזרוק ועוד...
- לעזור לילד שלך לבטא במילים את הכעס שלו.
"אני מבין שזה בטח מאד מעצבן אותך שאני לא מרשה לך ...."
- לחשוף "ילדים רגישים מדי" בצורה הדרגתית ומבוקרת לדברים שמהם הם נמנעים.
אם ילד נמנע ממקום מסויים או מפעילות מסויימת סביר להניח שהוא עלול להתפוצץ כשהוא יהיה שם...
- לחזק את הבלון ע"י הקשבה, ראייה, אהבה אין סופית.
- לחזק את הבלון ע"י מציאת התחביבים שבהם הילד שלך יכול לבטא את כישוריו וכוחותיו
שכל המשאלות יתגשמו לטובה, אמן.
לקראת חזרה לבית הספר אקו מציעים:
מופע או סדנה לימי הערכות, פרטים באתר http://www.echoplayback.co.il/
הדרכת הורים שתעזור לילד שלכם ( וויסות רגשי, מריבות בין אחים, ביטחון עצמי, הפרעת קשים ועוד... ) בשנת הלימודים הבאה.
ועוד....
מוזמנים לקרוא את ההמלצה הבאה:
משוב מניר רווה, מנהל בית הספר דרך הילד, מופע לצוות-
"אני אדם של מילים , הם הערוץ האהוב עליי להביע ולקשור את עצמי אל העולם. אבל ביום שלישי בתום שעה וחצי קסומות , מרגשות , טעונות , מצחיקות עד דמעות , נותרתי בלי מילים ומה שיצא לי היה מלמול מוזר שכלל סוגים שונים של וואו. עכשיו אחרי שלושה ימי עיבוד אני יכול להסביר לעצמי יותר מה בדיוק היה שם.
אז קודם כל היה שם כישרון , המון כישרון , כמות כזו של כישרון שגורמת לך לקנא, היה שם אומץ , אומץ לדמוע סיטואציות ובלי הכנה מראש להמחיז אותה וכמו להראות לאדם השתקפות עצמו במראה בעוצמה נדירה , היה שם דיוק , דיוק שיכול לנבוע רק מיכולת הקשבה נדירה שיודעת לאסוף כל שביב מידע מאדם , ממילותיו , תנועות הגוף ולהחזיר לו את עצמו בתמונה כוללת ללא ברירה פרט להתבונן. הייתה שם נראות , כזו שנותנת לאדם תחושה שרואים אותו על מי ומה שהוא , היה שם כלי עוצמתי שלא הבנתי את עוצמת כוחו עד שירדה לי דמעה שכמו אמרה לי בדיוק את זה.
אני מנהל לא מעט שנים , עברתי הרב ערבי צוות , מעולם לא הרגשתי קרוב יותר לצוות שלי דווקא בזכות המדיה המיוחדת הזו. היה שם משהו מיוחד בערב הזה שיצר תחושת יחד שתישאר ולו בגלל העובדה שבעזרתכם ראינו אחד את השני , אותנו , ראינו שמתחת לכל אדם יש ילד שרוצה להיות אהוב וכאנשי חינוך כשמבינים את זה, מבינים הרבה מאוד.
תודה על חוויה שאין לה מילים אבל בהחלט יהיה לה המשך אני ועוד ניפגש על הבמה שלכם כי חשוב לנו כצוות וכבודדים להמשיך לפגוש את עצמנו,תודה "
אז קודם כל היה שם כישרון , המון כישרון , כמות כזו של כישרון שגורמת לך לקנא, היה שם אומץ , אומץ לדמוע סיטואציות ובלי הכנה מראש להמחיז אותה וכמו להראות לאדם השתקפות עצמו במראה בעוצמה נדירה , היה שם דיוק , דיוק שיכול לנבוע רק מיכולת הקשבה נדירה שיודעת לאסוף כל שביב מידע מאדם , ממילותיו , תנועות הגוף ולהחזיר לו את עצמו בתמונה כוללת ללא ברירה פרט להתבונן. הייתה שם נראות , כזו שנותנת לאדם תחושה שרואים אותו על מי ומה שהוא , היה שם כלי עוצמתי שלא הבנתי את עוצמת כוחו עד שירדה לי דמעה שכמו אמרה לי בדיוק את זה.
אני מנהל לא מעט שנים , עברתי הרב ערבי צוות , מעולם לא הרגשתי קרוב יותר לצוות שלי דווקא בזכות המדיה המיוחדת הזו. היה שם משהו מיוחד בערב הזה שיצר תחושת יחד שתישאר ולו בגלל העובדה שבעזרתכם ראינו אחד את השני , אותנו , ראינו שמתחת לכל אדם יש ילד שרוצה להיות אהוב וכאנשי חינוך כשמבינים את זה, מבינים הרבה מאוד.
תודה על חוויה שאין לה מילים אבל בהחלט יהיה לה המשך אני ועוד ניפגש על הבמה שלכם כי חשוב לנו כצוות וכבודדים להמשיך לפגוש את עצמנו,תודה "
עוד הודעות...
אם אתם אנשי חינוך, טיפול, מנחי קבוצות, מאמנים, יועצים ויש לכם עניין בלהוביל קבוצות לתהליכים משמעותיים
אז יש לנו שתי תוכניות,ימי שישי, תוכנית למתחילים
וימי ראשון בערב, תוכנית למתקדמים
פרטים באתר http://www.echoplayback.co.il/#!curse/c1unf
אם אתם גרים באיזור חדרה- זכרון אז אתם מוזמנים להצטרף לחוג תיאטרון פלייבק שפתחתי לא מזמן,
ימי חמישי, 21:00, עין שמר
פרטים באתר http://www.echoplayback.co.il/#!hug/c1du9
אם אתם מטפלים או מנחי קבוצות ורוצים גם להעביר תיאטרון פלייבק אז אתם מוזמנים לרכוש את המשחק "סיפורים",
לא צריך ידע קודם,
המשחק עובד, הוא עושה עבודה משמעותית...
פרטים באתר http://www.echoplayback.co.il/#!game/c1dz9
אם יש לכם בקרוב ימי הערכות בבית הספר,מוזמנים להזמין סדנה או מופע,
מימון מלא דרך הסתדרות המורים.
אקו מקיימת גם סדנאות והופעות לאירועים פרטיים,
חוגגים ימי הולדת, נישואין ומצווה בדרך איכותית ומיוחדת.
אם הגעתם עד לפה אז כנראה שאתם חברים ונשמח מאד שתעשו לנוו לייק בפייסבוק
יעקב דניאל, דרמה תרפיסט ומנחה קבוצות.
מטפל במשרד החינוך ובקליניקה פרטית
מנהל שותף באקו - סדנאות והופעות
מנהל התוכנית "עבודה קבוצתית בשיטת אקו " במכללת סמינר הקיבוצים
סלולרי: 050-8713662
yacoved@gmail.com
אקו, אתר הבית http://www.echoplayback.co.il/
מאמרים בנושאי הורות וחינוך http://echopl.blogspot.co.il/
תוכניות לימודים שנתיים http://www.echoplayback.co.il/#!curse/c1unf
אקו בפייסבוק https://www.facebook.com/echoplayback?fref=ts
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה