יום רביעי, 7 באוקטובר 2015

איך למנוע התפרצויות ? של ילדים ...ושל מבוגרים

לכולנו יש רגעים בהם אנו יוצאים משליטה,
הרגעים האלה מגיעים כשאנו חסרי אונים,
מתוסכלים,
כמו מים תוססים,
הפקק חייב לצאת החוצה.

החיים מורכבים,
כל הזמן נחווה גם שמחה וגם תסכול,
צער ואושר,
שחור ולבן...

אנחנו המבוגרים כבר למדנו להפנים, להתמודד, להתעלם, להדחיק...
ויש רגעים שגם אנחנו כבר לא מצליחים להתמודד ואז אנחנו עלולים להתפוצץ...

הילדים שלנו נמצאים בתהליך למידה.
הם חווים יותר מאיתנו רגעי תסכול וחוסר אונים מאחר והם בגיל שהם צריכים להתמודד עם הרבה "לא",
הם פחות עצמאיים.

אני עובד עם הרבה ילדים "מאתגרים" ובמשך הזמן למדתי איך למנוע את ההתפרצויות שלהם,
מה לעשות אחרי שזה "בורח" להם.

מוזמנים לקרוא:

 מבנה המוח-
המידע שלנו מועבר בשני מסלולים: מסלול מהיר לחלק בשם אמיגלדה ומסלול איטי לקליפת המוח.
התגובות המהירות מגיעות מהאמיגדלה,
האמיגדלה לא ממש בודקת את התכנים,
ולמרות זאת יש לה השפעה גדולה מאד על התחושות והתגובות שלנו,
ההתפרצויות מגיעות בגלל שהמוח שלנו מגיב משם,
התגובות משם הם לא מדוייקות ומופרזות.

ברגע שנצליח להגיב מתוך המסלול האיטי,
התגובה שלנו תהיה יותר מעודנת, מדוייקת, שקולה.
במסלול האישי התגובה שלנו מותאמת למה שקורה ופחות מתוך דחפים.



רגע לפני...
ברגע שאני רואה שהילד שלידי עומד להיכנס למסלול המהיר אז זה הזמן שאני מתגייס כדי לרכך, להרגיע, לעצור את הכניסה למסלול המהיר.
אם נצליח לזהות את הרגע הזה ונצליח למתוח את הזמן,
אז הילד יוכל לעבור למסלול האיטי.
אם ברגע הזה נצעק וננזוף אז למעשה אנחנו עוזרים לילד להיכנס למסלול המהיר,
אנחנו ממש דוחפים אותו למדרון התלול...

רגע אחרי...
לפעמים זה מצליח, לפעמים זה לא,
חשוב להתמיד,
אם מתמידים בסוף זה יצליח.

אז מה עושים אם הילד במדרון התלול?

לא לקחת שום דבר באופן אישי...
ההנחה שלי היא שאם הילד ( או המבוגר ) שמולי מתוסכל, כועס וממורמר אז זה קשור להרבה הרבה דברים נוספים,
נכון, כשהזעם והכעס מופנים אלינו זה קשה,
אבל סביר להניח שזה נובע מהרבה דברים שלעולם לא נדע במדוייק מה הם,
יום קשה, תקופה קשה, אופי, דפוס גנטי, רגישות לנושא ובעיקר ... חוסר יכולת להתמודד,
זה הזמן ללמד אותו,
לתת אהבה.


דוגמא אישית
אם נצליח להיות רגועים בזמן שהילד שלנו במסלול המהיר הוא ילמד מאיתנו,
אם גם אנחנו נגיב באימפולסיביות אז הוא לא ילמד,
פשוט.
פשוט להבנה וקשה ליישום.
צריך להתאמץ לכבד את הילד גם כשהוא במסלול המהיר,
אם נמעד ולא נכבד אותו אז למעשה אנחנו רק מחזקים אצלו את התגובות הפזיזות...
וזה יחזור אליינו...



אימון באמצעות פלייבק
בסדנאות תיאטרון פלייבק המשתתפים משחקים מגוון גדול של סיטואציות מורכבות מהחיים,
מערכות יחסים, דילמות מהעבודה, משברים,
בגלל שהמשתתפים משחקים סיפור של מישהו אחר אז הם מצליחים להגיב מתוך המסלול האיטי,
מתוך שיקול דעת, לא מהאמיגדלה.
בעתיד, כשהם יהיו בסיוטאציה דומה הם גם יצליחו להגיב מתוך שיקול דעת ולא מהמסלול המהיר...

אדם המסוגל לבצע פעולה אחת של שחרור,
בזמן אירוע תיאטרוני, יהיה מסוגל לבצעה במציאות של חיי היום - יום,
למרות שהצלחתו לבצע פעולה זו הייתה במסגרת הבדיונית של התיאטרון בלבד.
אם אכן הצליח לבצעה באופן מעשי,
בזמן האירוע התיאטרוני הזה, הוא יהיה מסוגל לבצעה בחיי המציאות" 
אוגסטו בואל, ציטוט שאסף אביעד אפלבאום, חבר וקולגה ( התיאטרון הארגוני ) .

אם הגעתם עד לפה אז יכול להיות שאתם גם מעוניינים -
להצטרף לקורס שנתי "הנחיית קבוצות בשיטת אקו",
תהליך שנתי מלמד, עשיר ובעיקר...מתנה לחיים.
הקורס מאפשר למשתתפים להתנסות בתיאטרון פלייבק
ובמקביל לרכוש ידע פרקטי ושימושי בנושא הנחיית קבוצות באמצעות תיאטרון פלייבק.
הקורס מתאים לאנשי חינוך, טיפול, מנחי קבוצות, יועצים ומאמנים.
ב 9.10 נקיים ראיון קבוצתי למתעניינים.


מי שהחזיק מעמד עד לפה ומעניין אותו עוד אז זה מה שאנחנו מציעים:

- הופעות וסדנאות למוסדות חינוך וארגונים ( מימון של הסתדרות המורים )
- חוג בפרדס חנה ( מפגשי התנסות ביולי - אוגוסט )
- מסלול הנחייה למתחילים  באוקטובר 2016 , שנה הבאה באיזור פרדס חנה !!! , ( מוכר לשבתון והשתלמות במסלול האישי )
- מסלול מתקדמים באוקטובר 2016 ( פרקטיקום הכולל הופעות מול אוכלוסיות מיוחדות והתנסות בהעברת תהליך ממושך בפועל )
- משחק קלפים מיוחד שמתאים לעבודה עם קבוצות וגם כבילוי

הכל באתר http://www.echoplayback.co.il/



אשמח להגיע לכל מקום בארץ ולהמשיך את המסע - 
ככה נראה הלוז של אקו בתקופה הקרובה-




10.5 מופע בהתנדבות מול גברים במרכז גמילה אילנות

15.5  פרוייקט ערי חינוך גליל תחתון

17.5  סטודנטים מצטיינים להוראה במופ"ת

18.5  מנהלי בתי ספר מאילת  ומורים למדעים בבית יציב ב"ש

22.5 מופע בהתנדבות משתתפי תוכנית אקו במקלט נשים ראשל"צ

26.5  אורט, כנס פרוייקט תלמידות "פועלים מ 3 ל 5"

29.5   אנשי חינוך עיריית חיפה

5.6 מופע בהתנדבות מול נשים במרכז גמילה אילנות

1.6  צוות מתי"א ראשון לציון

9.6  מסיבת סוף שנה תלמידי כיתה ח' בית אליעזר חדרה

13.6 מופע סיום שנה חוג תיאטרון פלייבק פרדס חנה

15.6 יחידת הנוער עכו

15.6 מופע סיום תוכנית הנחיית קבוצות בשיטת אקו בסמינר הקיבוצים

19.6  אוניברסיטה העברית סטודנטים בפרוייקט מעורבות חברתית.

20.6 צוות גננות תל אביב

26.6  צוות גננות אשקלון

29.6 צוות גננות באר שבע

30.6  בית ספר תמיר קרית מוצקין

2.7  בית ספר לב רן צורן

7.7 פרוייקט היל"ה, מחלקת חינוך זכרון יעקב

מוזמנים ליצור קשר טלפון 050-8713662 יעקב

אין תגובות:

פרסום תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...