מכירים את הרגע שאתם משתפים את המטפל שלכם בדבר מאד אישי,
מתבוננים בעיניים שלו ומצפים בהתרגשות לשמוע מה הוא אומר?
זה רגע ממש מותח,
נוצר רגע במפגש,
הזדמנות מיוחדת לגעת בנושא, פצע, כאב, כמיהה.
מהניסיון שלי כמטופל וכמטפל זה אחד הרגעים המרגשים ביותר.
פרויד והגישה הקלאסית מדברים על כך שמטרת הטיפול היא להעלות מהלא מודע למודע,
ליצור שינויים טופוגרפיים על התודעה.
לפעמים מצאתי את עצמי יוצא מטיפול והראש לי כבד מאד,
מותש מהכובד של התודעה.
אז הבנתי, בסדר, זה חשוב,
אבל למה אני מרגיש עדיין עצוב?
לשמחתי, אני לומד השנה את "פסיכולגיית העצמי" אצל ד"ר שי לוינגר.
קוהוט, ממייסדי הגישה, הצליח באומץ רב, להביא גישה אחרת,
גישה השוללת את התיאוריה הקלאסית ששמה דגש על סיפוק דחפים מינייים ותוקפנים.
להפתעתי הגישה שלו מאד מתחברת למהות של תיאטרון פלייבק.
קוהוט מדבר על כך שאנשים בריאים הם אלה שמצליחים להיות בעלי "עצמי" חזק,
כלומר אנשים חיוניים, שמצליחים להרגיש טוב עם עצמם ומגשימים את עצמם.
הדבר העיקרי שעוזר לפתח "עצמי" חזק הוא "זולת עצמי",
דמויות משמעותיות שנמצאות איתנו ומספקות לנו את הדבר הנפלא שנקרא "קשר".
להבדיל מפרויד שטען שהאדם הוא יחידה אחת שלמה,
קוהוט טוען שהעצמי לא יכול להתפתח ללא זולת עצמי,
בינקות ובילדות אלה הם הורינו ובהמשך, לאורך כל החיים אנחנו אמורים להמשיך לפתח קשרים,
חברויות, מערכות יחסים.
המטפל הוא הזולת העצמי של המטופל.
מטרת הטיפול לפי גישתו של קוהוט היא לעזור למטופל להרגיש שלם ומאוזן,
כשמטופל פותח פצע, לעזור לו לחוות אחרת את הרגע הזה.
הכלים המרכזיים בתיאטרון פלייבק הם אמפתיה, קשר, מראה, פרספקטיבה נוספת ורצון גדול להעצמה.
בדומה למטפל לפי פסיכולוגיית העצמי, תפקיד המנחה הוא לספק למספר ( לעצמי ) שלושה צרכים בסיסיים:
שיקוף, האדרה ותאומות.
מראה שתראה למספר מצד אחד את עצמו, את הייחוד שלו ואת העוצמה שלו ומצד שני גם כמה הסיפור שלו הוא אנושי,
אוניברסלי.
בדומה לפסיכולוגיית העצמי תפקיד המנחה הוא להיות מאד מאד אמפתי,
להצליח להבין לעומק את המספר ולהעז לתת לו פרשנות אמפתית על הבמה.
האתגר הגדול הוא להצליח לגרום למספר דרך מגוון רגעים בימתיים חוויה ריגשית חיובית לפצע שנפתח.
אתגר גדול, אתגר עצום.
יש אנשים שמתקשים מאד להבין ולהתחבר לרעיון.
איך במופע חד פעמי אפשר ליצור אווירה בה אדם ירגיש בנוח לפתוח פצע ולתת למנחה וחבורת שחקנים לשחק עם הפצע שלו?
נכון, זה אתגר גדול, אתגר עצום וזאת הסיבה שהדבר שאני הכי אוהב בעולם זה להנחות, לשחק וללמד את זה.
חבורת השחקנים שעל הבמה היא אוסף של אנשים שעברו תהליך ארוך,
לפי קוהוט, כל אחד מהם הוא זולת עצמי של האחר,
אולי הם הגיעו כאוסף יחידות שלמות וסוגורת אבל ההתנסות בפלייבק חיברה וקישרה אותם לזולת עצמי ענק, רגיש ואמפתי.
לא מפליא שאנשים בקהל ירגישו נוח לפתוח פצע אם על הבמה יושב "זולת עצמי" ענק, רגיש ואפתי.
מי שהחזיק מעמד עד לפה ומעניין אותו עוד אז זה מה שאנחנו מציעים:
- הופעות וסדנאות למוסדות חינוך וארגונים
- חוג בפרדס חנה ( מפגשי התנסות ביולי - אוגוסט )
- מסלול הנחייה למתחילים באוקטובר 2015 ( שנה הבאה באיזור פרדס חנה !!! )
- מסלול מתקדמים באוקטובר 2015 ( פרקטיקום הכולל הופעות מול אוכלוסיות מיוחדות והתנסות בהעברת תהליך ממושך בפועל )
- משחק קלפים מיוחד שמתאים לעבודה עם קבוצות וגם כבילוי
הכל באתר http://www.echoplayback.co.il/
אשמח להגיע לכל מקום בארץ ולהמשיך את המסע -
מתבוננים בעיניים שלו ומצפים בהתרגשות לשמוע מה הוא אומר?
זה רגע ממש מותח,
נוצר רגע במפגש,
הזדמנות מיוחדת לגעת בנושא, פצע, כאב, כמיהה.
מהניסיון שלי כמטופל וכמטפל זה אחד הרגעים המרגשים ביותר.
פרויד והגישה הקלאסית מדברים על כך שמטרת הטיפול היא להעלות מהלא מודע למודע,
ליצור שינויים טופוגרפיים על התודעה.
לפעמים מצאתי את עצמי יוצא מטיפול והראש לי כבד מאד,
מותש מהכובד של התודעה.
אז הבנתי, בסדר, זה חשוב,
אבל למה אני מרגיש עדיין עצוב?
לשמחתי, אני לומד השנה את "פסיכולגיית העצמי" אצל ד"ר שי לוינגר.
קוהוט, ממייסדי הגישה, הצליח באומץ רב, להביא גישה אחרת,
גישה השוללת את התיאוריה הקלאסית ששמה דגש על סיפוק דחפים מינייים ותוקפנים.
להפתעתי הגישה שלו מאד מתחברת למהות של תיאטרון פלייבק.
קוהוט מדבר על כך שאנשים בריאים הם אלה שמצליחים להיות בעלי "עצמי" חזק,
כלומר אנשים חיוניים, שמצליחים להרגיש טוב עם עצמם ומגשימים את עצמם.
הדבר העיקרי שעוזר לפתח "עצמי" חזק הוא "זולת עצמי",
דמויות משמעותיות שנמצאות איתנו ומספקות לנו את הדבר הנפלא שנקרא "קשר".
להבדיל מפרויד שטען שהאדם הוא יחידה אחת שלמה,
קוהוט טוען שהעצמי לא יכול להתפתח ללא זולת עצמי,
בינקות ובילדות אלה הם הורינו ובהמשך, לאורך כל החיים אנחנו אמורים להמשיך לפתח קשרים,
חברויות, מערכות יחסים.
המטפל הוא הזולת העצמי של המטופל.
מטרת הטיפול לפי גישתו של קוהוט היא לעזור למטופל להרגיש שלם ומאוזן,
כשמטופל פותח פצע, לעזור לו לחוות אחרת את הרגע הזה.
הכלים המרכזיים בתיאטרון פלייבק הם אמפתיה, קשר, מראה, פרספקטיבה נוספת ורצון גדול להעצמה.
בדומה למטפל לפי פסיכולוגיית העצמי, תפקיד המנחה הוא לספק למספר ( לעצמי ) שלושה צרכים בסיסיים:
שיקוף, האדרה ותאומות.
מראה שתראה למספר מצד אחד את עצמו, את הייחוד שלו ואת העוצמה שלו ומצד שני גם כמה הסיפור שלו הוא אנושי,
אוניברסלי.
בדומה לפסיכולוגיית העצמי תפקיד המנחה הוא להיות מאד מאד אמפתי,
להצליח להבין לעומק את המספר ולהעז לתת לו פרשנות אמפתית על הבמה.
האתגר הגדול הוא להצליח לגרום למספר דרך מגוון רגעים בימתיים חוויה ריגשית חיובית לפצע שנפתח.
אתגר גדול, אתגר עצום.
יש אנשים שמתקשים מאד להבין ולהתחבר לרעיון.
איך במופע חד פעמי אפשר ליצור אווירה בה אדם ירגיש בנוח לפתוח פצע ולתת למנחה וחבורת שחקנים לשחק עם הפצע שלו?
נכון, זה אתגר גדול, אתגר עצום וזאת הסיבה שהדבר שאני הכי אוהב בעולם זה להנחות, לשחק וללמד את זה.
חבורת השחקנים שעל הבמה היא אוסף של אנשים שעברו תהליך ארוך,
לפי קוהוט, כל אחד מהם הוא זולת עצמי של האחר,
אולי הם הגיעו כאוסף יחידות שלמות וסוגורת אבל ההתנסות בפלייבק חיברה וקישרה אותם לזולת עצמי ענק, רגיש ואמפתי.
לא מפליא שאנשים בקהל ירגישו נוח לפתוח פצע אם על הבמה יושב "זולת עצמי" ענק, רגיש ואפתי.
מי שהחזיק מעמד עד לפה ומעניין אותו עוד אז זה מה שאנחנו מציעים:
- הופעות וסדנאות למוסדות חינוך וארגונים
- חוג בפרדס חנה ( מפגשי התנסות ביולי - אוגוסט )
- מסלול הנחייה למתחילים באוקטובר 2015 ( שנה הבאה באיזור פרדס חנה !!! )
- מסלול מתקדמים באוקטובר 2015 ( פרקטיקום הכולל הופעות מול אוכלוסיות מיוחדות והתנסות בהעברת תהליך ממושך בפועל )
- משחק קלפים מיוחד שמתאים לעבודה עם קבוצות וגם כבילוי
הכל באתר http://www.echoplayback.co.il/
אשמח להגיע לכל מקום בארץ ולהמשיך את המסע -
ככה נראה הלוז של אקו בתקופה הקורבה-
10.5 מופע בהתנדבות מול גברים במרכז גמילה אילנות
15.5 פרוייקט ערי חינוך גליל תחתון
17.5 סטודנטים מצטיינים להוראה במופ"ת
18.5 מנהלי בתי ספר מאילת ומורים למדעים בבית יציב ב"ש
22.5 מופע בהתנדבות משתתפי תוכנית אקו במקלט נשים ראשל"צ
26.5 אורט, כנס פרוייקט תלמידות "פועלים מ 3 ל 5"
29.5 אנשי חינוך עיריית חיפה
5.6 מופע בהתנדבות מול נשים במרכז גמילה אילנות
1.6 צוות מתי"א ראשון לציון
9.6 מסיבת סוף שנה תלמידי כיתה ח' בית אליעזר חדרה
13.6 מופע סיום שנה חוג תיאטרון פלייבק פרדס חנה
15.6 יחידת הנוער עכו
15.6 מופע סיום תוכנית הנחיית קבוצות בשיטת אקו בסמינר הקיבוצים
19.6 אוניברסיטה העברית סטודנטים בפרוייקט מעורבות חברתית.
20.6 צוות גננות תל אביב
26.6 צוות גננות אשקלון
29.6 צוות גננות באר שבע
30.6 בית ספר תמיר קרית מוצקין
2.7 בית ספר לב רן צורן
10.5 מופע בהתנדבות מול גברים במרכז גמילה אילנות
15.5 פרוייקט ערי חינוך גליל תחתון
17.5 סטודנטים מצטיינים להוראה במופ"ת
18.5 מנהלי בתי ספר מאילת ומורים למדעים בבית יציב ב"ש
22.5 מופע בהתנדבות משתתפי תוכנית אקו במקלט נשים ראשל"צ
26.5 אורט, כנס פרוייקט תלמידות "פועלים מ 3 ל 5"
29.5 אנשי חינוך עיריית חיפה
5.6 מופע בהתנדבות מול נשים במרכז גמילה אילנות
1.6 צוות מתי"א ראשון לציון
9.6 מסיבת סוף שנה תלמידי כיתה ח' בית אליעזר חדרה
13.6 מופע סיום שנה חוג תיאטרון פלייבק פרדס חנה
15.6 יחידת הנוער עכו
15.6 מופע סיום תוכנית הנחיית קבוצות בשיטת אקו בסמינר הקיבוצים
19.6 אוניברסיטה העברית סטודנטים בפרוייקט מעורבות חברתית.
20.6 צוות גננות תל אביב
26.6 צוות גננות אשקלון
29.6 צוות גננות באר שבע
30.6 בית ספר תמיר קרית מוצקין
2.7 בית ספר לב רן צורן
מוזמנים ליצור קשר טלפון 050-8713662 יעקב
שכל המשאלות שלנו יתגשמו אמן,
יעקב דניאל, שחקן, במאי, מטפל בדרמה, מייסד אקו, מדריך הורים, מנחה קבוצות
ומרצה בנושא שילוב תיאטרון פלייבק ככלי בהנחיית קבוצות במרכזי פסג"ה, מנהל חברה ונוער ובמספר מוסדות אקדמיים.
אקו, אתר הבית http://www.echoplayback.co. il/
מאמרים בנושאי חינוך http://echopl.blogspot.
תוכניות לימודים שנתיים http://www. echoplayback.co.il/#!curse/ c1unf
אקו בפייסבוק https://www.facebook. com/echoplayback?fref=ts
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה