יום שני, 6 במרץ 2017

איך לעזור לילדים לעבור את פורים בשלום ובשמחה

 
פורים בפתח וההורים במתח...
לא כולם שמחים בפורים,
יש כאלה שמאד מאוכזבים, עצובים, נסערים ונבוכים...
אני עד עכשיו זוכר את הרגע שכל הכיתה צחקה עלי כשהתחפשתי להולנדית ולא וויתרתי על האקדח,
ברגע שפתחתי את דלת הכיתה, לבוש במיטב הבגדים של ילדה הולנדית,
אחד הילדים הבחין באקדח ובמנגינה חזרתית מעצבנת התחיל לשיר שוב ושוב "הולנדית עם רובה...הולנדית עם רובה...",
שיר מעצבן שהמשיך ללוות אותי תקופה ארוכה.

חג פורים הוא חג מאד מורכב עבור ילדים.

זהו יום מיוחד שבו הילדים מתמודדים עם הרבה נושאים חברתיים ואישיים.

- אי וודאות:
זהו יום לא שגרתי, לא ברור מה יהיה ביום הזה, האם יאהבו את התחפושת שלי? יש ציפייה גדולה ולא תמיד היא מתממשת.

-חופש בחירה:
הילדים צריכים להחליט איזה תחפשות הם רוצים. החלטה לא פשוטה, הילדים מוצאים את עצמם שואלים שאלות לגבי מי הגיבור שלהם, מה הם היו רוצים להיות ועוד... בנוסף, יש כאלה שיכולים להתחרט, מה שהחלטתי שבוע שעבר בכלל לא מתאים לי כרגע... אבל זה בסדר להתחרט?

-קושי לשחק:
יש הבדל גדול בין ללבוש תחפושת יפה/גדולה/מרהיבה לבין היכולת לגלם את הדמות שמאחוריה, לפעמים הילדים מדמיינים את עצמם בתחפושת כזאת או אחרת אבל פתאום כשהם לובשים אותה הם עלולים להרגיש את הקושי לשחק את הדמות, "התחפושת גדולה עליהם", המלכה לא הולכת כמלכה, הליצן בכלל לא מצחיק, וסופרמן בוכה כל הזמן ולא יודע מה לעשות עם הגלימה...

- וויסות חושי:
יש תחפושות שעשויות מחומר סינטטי, יש ילדים שרוצים הרבה אביזרים, כובעים מיוחדים ועוד ועוד אבל הם מתקשים להסתדר עם כך כך הרבה עביזרים מעיקים...
ילדים רגישים במיוחד רגילים לבגדים שלהם והם עלולים להיות מאד עצבניים בגלל הבגדים האחרים, בגלל המסורבלות של התחפושות, לא תמיד הילדים מודעים לנושא ואי הנוחיות החושית עלולה לגרום להם לאי שקט גדול.

-כל הילדים שמחים:
המצב הזה, שבפורים אנחנו אמורים לשמוח וכולם באמת נראים שמחים כלפי חוץ, יש מוזיקה שמיחה מסביב וכולם נראים ממש ממש מרוצים עלול לעיתים להיות מאיים עבור אחרים. ברור שלא תמיד כולם שמחים בפורים.
הרגע הזה, כשילד מרגיש עצוב אבל מסביב מאד שמח הוא רגע מאד לא נעים.





-לחץ חברתי:
בפורים כולם מסתכלים על כולם, מי התחפש למה, איזה תחפושת הכי יפה, יש כאלה שיש להם תחפושות מאד יקרות, יש כאלה עם תחפושות מאד ישנות...
כשילדים צוחקים על תחפושת של ילד זה מאד מעליב, זה הרבה יותר מעליב מסתם צחוק רגיל בגלל שתחפושת של ילד היא בכלל לא תחפושת, היא הדבר הכי מדהים ונפלא שהוא רוצה להיות, היא החלום, הפנטזיה, ואם מישהו מנפץ לך את כל הדבר הזה אז קשה לאסוף את זה מחדש.

- לחץ מההורים:
כל הורה כל כך רוצה שהילד שלו יהיה שמח בפורים,
אנחנו משקיעים בתחפושת ובטוחים שהיא מדהימה,
אבל אולי התחפושת בכלל לא מתאימה לילד?
הילדים שלכם צריכים אתכם בחג הזה בלי לחץ...


מה הורים ואנשי חינוך יכולים לעשות?

להכין את התלמידים,
לדבר איתם על הכל,
לשמוע את הפחדים, ההתלבטויות, הרצונות,
לדבר איתם שיש תחפושות שקונים ויש תחפושות שמקבלים או מכינים,
יש תחפושות נצחיות ויש תחפושות תקופתיות,
אפשר להזכיר לילדים שכל אחד יכול להתחפש למה שהוא רוצה ולהגיד משפט שניים ולבקש שכולם יכבדו את כולם ויהיו רגישים אחד לשני.

ואם גם אתם מעוניינים לשחק קצת ולרכוש כלים מתקדמים בהנחיית קבוצות אז אתם מוזמנים להצטרף וללמוד אצלנו.


קורס מרוכז , שניים במחיר אחד, 2-3 לאפריל בתל אביב, 4-5 בפרדס חנה.


פרטים על שנת הלימודים הבאה, סדנאות והופעות באתר 
יעקב דניאל, מייסד ומנהל אקו- המרכז הישראלי לפלייבק תרפיה, דרמה תרפיסט, במאי, מרצה בנושאי חינוך, טיפול והנחיית קבוצות.
סלולרי: 050-8713662
yacoved@gmail.com
מאמרים בנושאי חינוך http://echopl.blogspot.co.il/
תוכניות לימודים שנתיים http://www.echoplayback.co.il/#!curse/c1unf
אקו בפייסבוק https://www.facebook.com/echoplayback?fref=ts

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...