יום שישי, 4 ביולי 2014

השתלבות נשים בארגונים וחברות

השתלבות נשים בארגונים וחברות

רשמים ממופע תיאטרון פלייבק אקו במסגרת כנס למנהלי רווחה ומשאבי אנוש של "מערכת רווחה"

מופע תיאטרון פלייבק מאפשר לעובדים לבטא תחושות, מחשבות, התלבטויות, קשיים והצלחות.
במסגרת הכנס שמענו מספר סיפורים, כולם של נשים, מנהלות משאבי אנוש ורווחה.
מתוך המופע עולה ששיתוף נשים בארגון מעלה סוגיות מאד מורכבות.
הסיפורים עסקו בעיקר בהשתלבות נשים במקומות עבודה.
השפעות והשלכות של התפתחות קשר אינטימי בין מנהל לעובדת.
השלכות והשפעות של גיוס מכרים לעבודה.
השלכות של "נשים בהריון" על הארגון.
מנהלי ארגונים רבים מעדיפים להתמקד במישור השכלי מאשר על ההיבט הרגשי ובכך הם מחמיצים היבטים של תמיכה חברתית, נתינה, מחויבות, מעורבות וכו. היבטים שהינם חזקים וחשובים לביצועים ארגוניים.
עובדים רבים בארגונים פועלים מתוך מניעים של הצלחה, מטרות ויעדים.
מנהלי ארגונים נרתעים מהפניית משאבים לעיבוד רגשי של חווית העובד.
נשים, מטבען, יכולות להוסיף לארגונים את המימד הרגשי, האימהי.

האמנם ?
האם נשים אכן מצליחות לממש את היכולות הנשית שלהן?

מתוך המופע התקבלה תמונה מצערת, נשים בארגונים צריכות לאמץ דפוסי התנהגות גבריים.
הן נאלצות לקבל החלטות מתוך שיקולים עסקיים וארגוניים.
ברגע שאישה מבטאת את הנשיות שלה זה עלול ליצור אצל המנהלים חוסר הסכמה, התנגדות ובמקרים מסויימים זה יכול להתפרש כהזמנה לקשר אינטימי.




אז מה שמענו במופע?

הסיפור הראשון היה על התמודדות של א' , מנהלת משאבי אנוש של חברה שנמצאת בירידה וההנהלה מחליטה שאין מנוס מפיטורי עובדים.
החברה מחליטה לפטר עובדת שמזה תקופה ארוכה לא מתפקדת בצורה טובה, מפגינה אדישות וחוסר מוטיבצייה. התנהגות יוצאת דופן מול העובדות האחרות, החדשות, שנמרצות הרבה יותר ממנה.
א' מתקשה להתמודד עם ההודעה מאחר והיא נמצאת בקשר עם העובדת, היא זאת שהביאה אותה לעבודה.
מצד אחד ברור שאין מנוס מלפטר את העובדת.-
מצד שני, מאד קשה לקבל החלטה כזאת.-
למנהל ברור שאין ברירה, ההנהלה חושבת שבעקיפין הפיטורין יועילו לעבודת המפוטרת בעתיד, היא תמצא מקום שבו היא תוכל לעבוד בו ולממש את הפוטנציאל שלה, מקום שבו תוכל להיות נמרצת ואפקטיבית.
על הבמה הצגנו את הקושי של א' בתהליך קבלת ההחלטות, את ההתמודדות שלה עם האכזבה והכאב שנגרמו למפוטרת.
העזנו להביא לבמה את מה שלא סופר אבל מתרחש בליבה של א'. העובדת המפוטרת לא העזה להביע מולה את מידת האכזבה שלה מהפיטורין, אכזבה מהקשר,  אבל סביר מאד להניח שזה היה שם.

הסיפור השני היה של ב', מנהלת משאבי אנוש שהייתה בקשר מעולה עם המנהל החדש שלה, עד לרגע שבו הודיעה לו על היותה בהריון, כאשר הלידה צפויה להיות בקיץ.
המנהל הזדעזע מהמחשבה שהועבדת לא תזמנה את הביוץ שלה, תקופת הקיץ היא התקופה העמוסה בחברה...
המנהל הודיע לעובדת לא להגיע יותר לעבודה, העובדת הגיע למרות זאת, בסוף המנהל פיטר אותה.
העובדת תבעה אותו וזכתה במשפט.
התברר שבין העובדת למנהל התפתחה מערכת יחסים, קשר.
הם היו מבלים מעבר לשעות העבודה.
הודעת ההריון של העובדת ניפצה למעשה את התקוות של המנהל.
המנהל חשב שהקשר בינו לבין העובדת מתפתח לכיוון רומנטי בזמן שהעובדת פשוט נהנתה לבלות איתו.
כיום ב' מנהלת עסק עצמאי, יש לה ארבעה ילדים, היא מחליטה לעצמה מתי נכון לה להוליד אותם.
על הבמה הצגנו את התסכול העצום שהרגישה ב' מול המנהל, הצגנו את הקושי והבלבול של המנהל להמשיך לנהל עובדת שהוא מצוי עימה בקשר אינטימי מעבר לשעות העבודה.
על הבמה הצגנו את החופש הגדול והשחרור שמרגישה ב' בעבודה בתקופה הנוכחית, עצמאית ללא מנהל כובל.

איור: רחל קיני

הסיפור השלישי היה של ג', מנהלת משאבי אנוש. ג' חיפשה בנרות מישהי שתוכל להיות העוזרת של מנהלת הכספים. מנהלת הכספים עתידה לצאת לחופשת לידה וצריך מישהי שתצליח להחליף אותה במשך שלושה חודשים.
החברה מצאה בחורה צעירה, שהתחתנה לפני חצי שנה.
הם בדקו עם המועמדת שהיא אכן תהיה פנויה לחילופין במשך שלושה החודשים והמועמדת אמרה שהיא פנויה ומתאימה.
חלק מההנהלה חשש לקבל את המועמדת, הם חשבו שהיא עלולה להיות בהריון בחלון הזמן הקריטי.
העובדת התקבלה לעבודה.
אחרי מספר חודשים היא גלתה סימנים של הריון, חולשה, הקאות.
הסתבר שבזמן הריאיון היא הייתה בהריון.
החברה נאלצה לפטר אותה ולשלם לה פיצויים.
אחרי הפיטורין הם קיבלו לעבודה אישה בת 52, אישה שבטוח תהיה נוכחת בחלון הזמן החשוב.
על הבמה הצגנו את האכזבה הגדולה של עובדי החברה ברגע שהם גילו שהם עומדים להיכנס למצוקה בעקבות ההריון המפתיע. סיימנו את המופע שכולם שמחים לקבל אישה מושלמת לתפקיד, אישה בגיל המעבר, אישה שסיימה את תקופת הפוריות שלה ויכולה להיות פוריה בעבודה.

לסיכום,
השתלבות נשים בארגונים מאתגרת ומורכבת מאחר ונשים נאלצות במרבית המקרים לפעול ולנקוט על פי שיקולים עסקיים.
חלק מהנשים שלא מצליחות לבטא את התגובה הרגשית המתלווה לצעדים ולפעולות הארגוניות עלולות לחוש עומס רגשי, מועקה ותקיעות שמובלים לשחיקה.
ככל שארגונים וחברות יצליחו לתת לעובדים, נשים וגברים,  מקום וזמן לפריקת הרגשות האווירה במקום העבודה תהיה נעימה ומשוחררת יותר והעובדים יהיו נמרצים ואפקטיביים יותר ויותר.

תרומת סדנאות תיאטרון פלייבק לארגון ולעובדים
חלק מהעובדים נוטים להתכחש לתהליך הרגשי המתלווה לקבלת החלטות מתוך שיקולים ארגוניים, כתוצאה מכך נוצר "נתק" ולעיתים תחושות אשמה.

ככל שנאפשר לעובדים להסיק מסקנות מהתהליכים וההחלטות הארגוניות ולבטא את רגשותיהם הם יצליחו להפיק, ללמוד ולשפר את ההחלטות והביצועים.

מופע פלייבק נותן למשתתפים הזדמנות לעבד חוויות מורכבות. השחקנים שעל הבמה מבטאים את הרצונות, התחושות, המחשבות והמשפטים שהעובדים הרגישו ולא העזו לבטא. המשתתפים מזדהים עם מה שמתרחש על הבמה ועוברים תהליך תרפויטי שבסופו הם מרגישים ש"נסגר מעגל".

כתוצאה מהתהליך העובדים יצליחו להתמודד בצורה מוצלחת יותר במצבים דומים בעתיד. העיבוד הרגשי יאפשר יעזור להם להכיל סיטואציות מורכבות.

כתוצאה מהתהליך כזה הארגון יזכה לעובדים חיוניים שמצליחים לפעול, ולקחת החלטות מתוך ראייה, ניסיון והבנה עמוקה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...