יום שלישי, 2 בספטמבר 2014

ילדים דחויים בבית הספר, השפעות, השלכות ומה אפשר לעשות

שנת הלימודים התחילה.

חלק מהילדים שמחים לחזור לבית הספר וחלק פחות.

אחרי חופש גדול בבית, "בחממה",  הילדים חוזרים לעולם האמיתי.

מסגרת בית הספר מאלצת את הילדים להתמודד עם מצבים חברתיים.

מידת היכולת של הילד לפתח קשרים חברתיים עם בני גילו כיום תשפיע ותעצב את אישיותו.

בנוסף, קיים קשר בין הישגים בלימודים לבין הצלחה חברתית.

מחקרים רבים מראים שיש קשר בין שליטה ביכולות רגשיות חברתיות להצלחה בלימודים.

ילדים שמצליחים לבטא רגשות ולהבין רגשות של ילדים אחרים יצליחו יותר בלימודים מילדים שמתקשים לבטא רגשות.


ילדים שמתקשים להשתלב חברתית עלולים להיות מתויגים ולהפוך "לילדים דחויים".


קיימים שני סוגים:

ילדים דחויים תוקפניים- ילדים שמתקשים להצטרף לפעילות עם כולם, מביעים ומבטאים את עצמם בדרך שלילית או אלימה, מציקים לאחר.

ילדים דחויים מופנמים - ילדים שלא מצליחים לבטא את עצמם בכלל, משותקים, חסרי ביטחון, מפחדים, מוותרים תמיד.


ילדים דחויים יתקשו להיות פנויים ללמידה.

הם עלולים לסבול תחושת אי השתייכות לכיתה ולבית הספר,

הם יכולים לפתח רגשות שליליים מאד לגבי הלימודים ויעדיפו לא ללכת לבית הספר במקרים מסויימים.



מה אפשר לעשות כדי לעזור לילדים הדחויים?

לשוחח עם הילדים על הבעיה-  לא יעזור.
המשפטים יהיו חסרי תועלת...
הילדים הדחויים צריכים תיווך בשטח.

מורים:

חשוב להבין שילד שמתנהג בצורה שלילית עושה זאת מתוך מצוקה וקושי.

הדרך להתמודד עם ילדים דחויים היא לנסות לזהות אותם ולשתף את היועצת וההורים בנושא.

עונשים וצעקות על ילד דחוי יחמירו את הבעיה.

ילד שמרגיש דחוי לא יצליח להתמודד עם נזיפה או צעקה מצד המורה ליד כל הכיתה.

אירוע כזה יגרום להתדרדרות גדולה שלו ברמת הלימודים וביכולת שלו להשתייך לכיתה ולבית הספר.

אירוע כזה עלול לשבור את תחושת האמון שלו במורה.

פעילויות מונחות ומשחקים משותפים בזמן שהילד מקבל עזרה, הכוונה  ותמיכה מהורה יעזרו לילד להשתלב יותר ויותר.



הורים:

לפנות זמן ולהזמין עוד ילדים לבית.

במצבים מסוימים יכול להיות שהילד לא ירצה ביקורים או שלא יהיו ילדים שירצו להתארח.

לכן... עדיף להתחיל לטפל בנושא בהקדם.

במפגשים יש לעזור לילד לשתף פעולה עם חבריו, לעודד ולחזק כל התנהגות חברותית כלפי הילדים.

לפעמים רק צפייה בסרט במשותף ואכילת פופקורן עם ילד נוסף יכולה להיות עולם ומלואו עבור ילד דחוי.



אם ילדכם סובל מקשיי וויסות רגשי אז יש לכם אתגר לא פשוט...

ילדים בעלי וויסות רגשי גבוה יצליחו להשתלב טוב יותר בבית הספר, הם יצליחו להיות מרוכזים וקשובים.

ילדים עם רגשות לא מווסתים מתקשים להתרכז מאחר והם "מוצפים" ופחות מרוכזים.

כדי שהילד שלכם יצליח להתמודד עם מצבי קשים אתם צריכים לעזור לו לבטא את עצמו בהתאם לנורמות.

לא לקבל התנהגות פוגעת, אלימה, לא מכבדת.


דוגמה אישית

תשמרו בבית על אווירה טובה, נורמות, כבוד ופתיחות.

תזמינו אליכם חברים הביתה, הילד יראה וילמד מכם.


מוזמנים לקרוא גם את המאמרים הבאים הקשורים לנושא:

עונשים 
אלימות
כישורים חברתיים


שכל המשאלות יתגשמו לטובה, אמן.

יעקב דניאל.


מוזמנים ליצור קשר בנוגע להדרכת הורים, סדנאות והופעות בבתי ספר, ארגונים ומוסדות, השתלמויות, חוגי תיאטרון ותיאטרון פלייבק פרטים ב http://www.echoplayback.co.il/

8.9 מפגש חשיפה לקראת הצטרפות לתוכנית "הנחיית קבוצות בשיטת אקו"
18.9 מופע פלייבק אקו פתוח לקהל במכללת סמינר הקיבוצים, כרטיסים בהנחה מוקדמת


תעשו לנו לייק האתר בפייסבוק https://www.facebook.com/echoplayback


בלוג http://echopl.blogspot.co.il/
מייל yacoved@gmail.com

מטפל בדרמה תרפיה במשרד החינוך ובקליניקה פרטית, עובד עם ילדים, נוער מבוגרים, פרטני וקבוצתי. במאי ושחקן. מעביר הדרכות הורים. מייסד שיטת אקו המשלבת עקרונות מדרמה תרפיה, פסיכודרמה, תאטרון פלייבק ואימפרוביזצייה. מנהל אומנותי תאטרון פלייבק אקו. מרצה ומנהל התוכנית "הנחיית קבוצות בשיטת אקו" המועברת במכללת סמינר הקיבוצים ובעוד מוסדות אקדמיים. מעביר הרצאות וסדנאות בנושאי הורות וחינוך. 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...