יום שני, 25 במאי 2015

איך לעצור התקפי זעם של ילדים


אצל הרבה ילדים הגוש בגרון מתחיל לגדול בהדרגה,
לכולנו ברור שהם תכף נכנסים למקום שממנו קשה לצאת.
מכירים את הרגע שהר הגעש גועה,
האדמה מתחילה לבעבע,
הילד שלך עוד שנייה נכנס לתוך מערבולת...מפולת סלעים.

אני רוצה לשתף אותך בכמה עצות וכלים שיעזרו לכם במצב הזה.
הרגע הזה שאנחנו רואים את הילד שלנו שנייה לפני המפולת -
הוא רגע שחלק מאיתנו דווקא ברגע הזה קופאים,
לא עושים כלום, לא אומרים כלום.

יש כאלה שברגע הזה עוזרים להר הגעש להתפרץ בעזרת משפטים כמו-
"זה לא יעזור לך אם תבכה",
"תפסיק להיות ילד קטן" ועוד כאלה...

בשנייה הזאת כשהילד שלך מבעבע הוא בעצם מזמין אותך שתכיל, תאסוף, תחבק, תלטף, תעטוף אותו.

לעיתים, בשנייה הזאת, אנחנו חסרי אונים,
אנחנו כאילו רואים כבר את מה שמצפה לנו,
ואכן כך-
אם נחשוב שהילד עומד להתפרץ הוא באמת יתפרץ.
למה הילד שלך מתפרץ?

הוא מתפרץ כי הוא במצוקה גדולה,
אולי זה בגלל איסור או הגבלה מסויימת שקשה לו להתמודד איתה,
אולי בגלל שהוא נעלב ממך,
בכל מקרה הוא מתפרץ, כועס ובוכה בגלל שהוא מאד מאוכזב, עצוב וכועס.

איור: רחל קיני
בהרבה מקרים הילד שלך מתפרץ בגללך,
חשוב ברגע הזה לשקף ולמלל,
"אני רואה שאתה מאד כועס עלי",
"נכון זה בטח מאד מעצבן שאני לא מרשה לך ....",

ככל שברגע הזה נמלל את מה שעובר על הילד
אז הילד שלך לא ירגיש לבד במצב הקשה הזה,
אולי זה ירגיע אותו ואולי זה יעודד אותו לשחרר,
וכשהילד שלך מתפרץ זה הרגע שלך להכיל אותו-
"אני רואה שממש קשה לך..."

אם הוא עובר גבול, בצורה פיזית או מילולית צריך לעצור אותו ולעזור לו להיזכר ש-
"אצלנו בבית לא מקללים/ מרביצים..."
כן, לא צריך להגיד יותר...
בהרבה משפחות רבים שוב ושוב על אותם נושאים, ממתקים, טלוויזיה, שיעורים וכדומה.
במקום לריב שוב ושוב צריך להעז לעשות סדר ולקבוע כללים,
עדיף לדבר ברוגע על הכלל החדש,

לספוג את הקושי של הילד שלך,
לשקף לו שזה בטח קשה ולדבר על זה.

עוד טיפ חשוב בנוגע להתפרצויות-
תשימו לב,
הרבה ילדים מאבדים את זה כשהם עייפים,
בערב, כאשר גם ההורים עייפים,
קרובים לרגעי החופש שלהם מההורות,
לדעתי, זה לא הזמן הנכון להציב גבול .

בסוף היום  היכולת הרגשית של כולם חלשה, אנחנו קצרי רוח, רוצים כבר לסגור עניין.
בכלל, רגעי מעבר זה לא זמן טוב לאתגר את הילדים שלנו,
אם זה במעבר לשינה,
פרידה מביקור אצל חברים,
מעבר לבוקר,
פרידה מהורים בגן וכדומה.

אם למשל לילד שלכם קשה להתלבש בצורה עצמאית או לנעול נעליים
אז אל תלמדו אותו את זה על הבוקר...

מומלץ להורים לרשום על דף סיבות למריבות חוזרות ולראות איזה כלל יכול ליצור שינוי?
מה חשוב יותר, מה חשוב פחות...


עדיף שהילד שלך יתקשה להתמודד עם הכללים בבית ויהיה מתוסכל מולך
מאשר שהוא יתקשה להתמודד עם רגעי התסכול מחוץ לבית.

עדיף שאנחנו ההורים נכיל אותו ברגעי הצמיחה והלמידה.




מוזמנים לקרוא - 

חינוך ללא עונשים וצעקות
איך להציב גבולות לילדים שלנו?
טיפים איך למוסס התנגדויות של ילדים

מוזמנים ליצור קשר ולתאם פגישה לקבלת הדרכה בנושא- 050-8713662


יעקב דניאל, דרמה תרפיסט במשרד החינוך ובקליניקה פרטית באיזור המרכז ובפרדס חנה.
מנהל שותף באקו - סדנאות והופעות. 
מנהל התתוכנית "עבודה קבוצתית בשיטת אקו " 
במכללת סמינר הקיבוצים במרכז להורת ומשפחה, הנחיית קבוצות ואימון.
סלולרי: 050-8713662






ניתן להרשם ל-

1- יום עיון בנושא "עבודה קבוצתית בשיטת אקו" שיתקיים בתאריך 8.6  ( מתאים לכל מי שעובד עם קבוצות ומעוניין להרחיב את ארגז הכלים שלו )
2- תוכנית "עבודה קבוצתית בשיטת אקו" שתפתח בשנה הבאה במכללת סמינר הקיבוצים.
http://www.smkb.ac.il/writing-n-art/playback-theater
3- לתוכנית "הנחיית קבוצות בשיטת אקו למתקדמים- התנסות מעשית" שתפתח שנה הבאה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...