יום חמישי, 30 ביוני 2016

איך למנוע שחיקה בקרב מורים ומורות





תאטרון פלייבק בשירות החינוך,  הטיפול והנחיית קבוצות


להיות מורה זה שליחות,
סיפוק גדול,
 להצליח לתרום למען חינוך הילדים,
עבודה משמעותית.

למרות זאת חלק גדול מהמורים נשחקים.
גם אני נשחקתי, מהר מאד...

בשנות השלושים זה הגיע,
סוף סוף סיימתי ללמוד הוראת תיאטרון,
אני חדור מוטיבצייה להתחיל לממש את החלום שלי,
בתחושת שליחות,
 רוצה להשפיע על תלמידים,
עזבתי משרה מבטיחה כמנהל פרוייקטים באינטל,
קבלתי עבודה כמורה לתיאטרון בבית ספר לטבע בתל אביב,
בית ספר איכותי,
הכל מוכן כדי שאממש את החלום.

אחרי חודשיים בלבד  אני חוזר הביתה ומחליט שדי!!!
להיות מורה זה לא בשבילי.



 


אני לא היחיד.

יותר מחצי ממספר המורים החדשים פורשים  (סטרהובסקי, מרבך והרץ-לזרוביץ, 2002).

מ 25 הסטודנטים שלמדו איתי בכיתה אולי רק אחת היום עוסקת בהוראה....


לא רק מורים חדשים נשחקים,
מורים רבים סובלים מתשישות פיזית, לחץ ושחיקה בעוצמות שונות (פרידמן, 1993).
















הגורמים לשחיקה:

1.גורמים אישותיים.
מורים בעלי אמביצייה חזקה עלולים להרגיש שאין להם מקום לבטא ולממש את רצונם,
תכונות נוספות- מסירות, נטייה למעורבות, מסירות, דאגנות, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון.

2. אופי העבודה.
מחסור בציוד, עומס יתר, משכורת נמוכה, תסכול מהגדרת התפקיד, חוסר קידום מקצועי.

3. גורמים בין אישיים.
בעיות משמעת ויחסים עם התלמידים, יחסים עם ההורים, העדר תמיכה מההנהלה.

4. גורמים נפשיים ורגשיים.
קושי חשיפה ממושכת לתלמידים עם בעיות נפשיות, חברתיות וגופניות יוצר לחץ מתמשך.

שחיקה גורמת לקושי בחשיבה ובקבלת החלטות.
שחיקה עלולה להוביל לבעיות בריאותיות ונפשיות.


הכלי היעיל ביותר להתמודדות עם שחיקה הוא פיתוח אינטלגנצייה רגשית גבוהה.

מחקרים מראים שבעלי אינלגנצייה רגשית גבוהה העוסקים בהוראה וטיפול מראים סימני שחיקה נמוכים.

מרכיבי האינלגנצייה הרגשית:
  • מודעות עצמית לרגשות
  • יכולת שליטה ברגשות
  • יצירת מוטיבצייה עצמית
  • אמפתיה ומודעות לרגשות של האחרים
  • יצירת מוטביצייה אצל האחר
  • המצאות במערכות יחסים לאורך זמן


הצעד הראשון והמשמעותי להתמודדות עם שחיקה הוא מודעות לנושא ונתינת מקום וזמן לדבר על הקשיים בהוראה.


כשהתחלתי ללמד הרגשתי שאני ממש לבד,
לבד בחדר המורים הגדול,
אף אחד לא מקשיב לי,
לא הילדים,
לא המנהלת,
הרבה מורים מרגישים לבד בהתחלה.

"מִילְיוֹנֵי אֲנָשִׁים לְבַד, וְאִם כְּבָר לְבַד אָז שֶׁיִהְיֶה בִּתְנוּעָה, שֶׁנִּתְחַמֵּם, שֶׁלּא נִקְפָּא, שֶׁלּא נִשְׁתַּגֵּעַ. " ( מיכה שיטרית )

יום אחד מצאתי את עצמי צורח כמו מפלצת גדולה ומפחידה על ילד קטן שפשוט לא רצה לשבת בכיסא,
הילד הסתכל עלי במבט מפוחד, אחוז אימה.
הרגשתי חסר אונים מול ילדים שההורים שלהם נותנים להם גיבוי להשתולל כי יש להם הפרעת קשב וריכוז,
הרגשתי שאין אף אחד בעולם שיוכל לעזור לי,
באותו יום חזרתי הביתה והחלטתי שאני פורש את תחום ההוראה ופונה לתחום אחר,
להבין את עולמם הרגשי של הילדים.
הלכתי ללמוד טיפול בהבעה ויצירה.


הצעד הראשון והמשמעותי לחינוך ילדים הוא הבנת עולמם הרגשי.

לצערי הרב יותר ויותר סטודנטים מסיימים את תהליך ההכשרה שלהם בלי כלים להתמודדות עם עולמם הסוער של התלמידים.

יצא לי לראות לא פעם מורה בתחילת דרכה שמגיעה בוכה לחדר המורים בגלל איבוד שליטה בכיתה.

לצערי הרב, הרבה מורות מבינות שהדרך ללמד היא להיות אסרטיבית, חזקה, נוקשה וסמכותית.

בחדר המורים אפשר לראות את המורות צוחקות, אנושיות, לבביות וחמות אבל ברגע הצילצול הרבה מהן לובושת את השיריון, כובע הפלדה, המגן ולוקחות את החרב והכידון....

למה כלי מלחמה?

בתקופה שלנו להיות מורה זה ממש קשה.
הילדים של היום הם ממש לא הילדים של פעם.
הרבה הורים ניצבים בבית חסרי אונים מול הילדים שלהם,
ההורים תשושים ושחוקים בעצמם,
עובדים שעות רבות,
הילדים מבלים זמן ממושך מול המסכים השונים,
מרגישים כמו מלכים ומלכות בארמון,
ההורים צריכים לספק רמת שירות גבוהה.

לא פלא שהרבה הורים מתוסכלים מהחינוך,
משליכים את הקושי שיש להם על בית הספר.

אז אפשר להבין מורה שעומדת להיכנס לכיתה שבה נמצאים שליטים ושליטות,
ומרגישה  כמו בשדה קרב.

הכלי היעיל ביותר להעברת חומרי לימוד הוא השקעה ביצירת אקלים מיטבי בכיתה.


כיום, אני מגשים את חלומי,
תורם למען החינוך.
אני מעביר סדנאות ומשלב כלים מעולמות הפסיכלוגייה, דרמה תרפיה, פסיכודרמה, הנחיית קבוצות, תיאטרון פלייבק, שיטת ימימה ועוד ועוד....
פתחתי משחק קלפים מיוחד המאפשר העברת חומרי לימוד ויצירת אקלים מיטבי בעזרת תיאטרון פלייבק.
אני מעביר מגוון פעילויות לצוותי חינוך, גננות, מורות, מטפלים, יועצות, מנהלים, תלמידים והורים.

מה בפעילויות?
  • התמודדות עם שחיקה בעזרת פיתוח האינטלגנצייה האישית
  • נתינת מקום ומרחב לדבר על הקשיים
  • הבנה והתמודדות עם עולמם הריגשי של התלמידים
  • כלים מתקדמים בהנחיית קבוצות ליצירת אקלים מיטבי בכיתה

הפעילות היא אירוע מכונן,
הזדמנות מיוחדת לקבל מראה עוצמתית לעשייה המשמעותית ,
לשתף, לחלוק, להקשיב ולהתמלא...


חודשים מאי-יוני היו עמוסים מאד בפעילות לסיכום השנה במגוון מוסדות:


15.5  פרוייקט ערי חינוך עם צוותי חינוך גליל תחתון

17.5  סטודנטים מצטיינים להוראה במופ"ת

18.5  מנהלי בתי ספר מאילת  ומורים למדעים בבית יציב ב"ש

26.5  אורט, כנס פרוייקט תלמידות "פועלים מ 3 ל 5"

29.5   אנשי חינוך עיריית חיפה

1.6  צוות מתי"א ראשון לציון

9.6  מסיבת סוף שנה תלמידי כיתה ח' בית אליעזר חדרה

15.6 יחידת הנוער נהרייה

15.6 מופע סיום תוכנית הנחיית קבוצות בשיטת אקו בסמינר הקיבוצים

19.6  אוניברסיטה העברית סטודנטים בפרוייקט מעורבות חברתית.

20.6 צוות גננות תל אביב

26.6  צוות גננות אשקלון

29.6 צוות גננות באר שבע

30.6  בית ספר תמיר קרית מוצקין

2.7  בית ספר לב רן צורן

7.7 פרוייקט היל"ה, מחלקת חינוך זכרון יעקב
 
12.7 העמותה לילדים בסיכון
 
21.7 המרכז להתפתחות הילד נתניה

21.8  בית חם לנערות פתח תקווה
 
 
 

אשמח לקחת חלק ביום ההערכות שלכם ולהגיע לצוות ולתלמידים במשך השנה.

פרטים באתר www.echoplayback.co.il



מוזמנים ליצור קשר, yacoved@gmail.com ,  050-8713662


 מאמרים קשורים:

 
 
 
 
 
 



אורלי קלינסקי, מנהלת מה"ד מרכז, משרד החינוך-
"המשתלמים מציינים את טביעת העין שלך, את סל הכלים והמתודות הרחב ואת היכולת לנתח  סיטואציה מקצועית ולהציף את הסמוי לגלוי, וברגישות רבה להרחיב את נקודת המבט ולהוביל לחשיבה אחרת. הידע המקצועי שלך, רחב ומקיף ומאפשר לנו, כמרכז הדרכה להיעזר בכישוריך הרבים במגוון רב של  נושאים ותחומים.  מודה לך מאוד על הקשר האישי, המקצועי ועל המחוייבות שתרמה רבות לפיתוח המקצועי של משתתפי הקורס בפרט ושל משתלמינו בכלל. "
 

ניר רווה, מנהל בית הספר דרך הילד, מופע לצוות-

"אני אדם של מילים , הם הערוץ האהוב עליי להביע ולקשור את עצמי אל העולם. אבל ביום שלישי בתום שעה וחצי קסומות , מרגשות , טעונות , מצחיקות עד דמעות , נותרתי בלי מילים ומה שיצא לי היה מלמול מוזר שכלל סוגים שונים של וואו. עכשיו אחרי שלושה ימי עיבוד אני יכול להסביר לעצמי יותר מה בדיוק היה שם.
אז קודם כל היה שם כישרון , המון כישרון , כמות כזו של כישרון שגורמת לך לקנא, היה שם אומץ , אומץ לדמוע סיטואציות ובלי הכנה מראש להמחיז אותה וכמו להראות לאדם השתקפות עצמו במראה בעוצמה נדירה , היה שם דיוק , דיוק שיכול לנבוע רק מיכולת הקשבה נדירה שיודעת לאסוף כל שביב מידע מאדם , ממילותיו , תנועות הגוף ולהחזיר לו את עצמו בתמונה כוללת ללא ברירה פרט להתבונן. הייתה שם נראות , כזו שנותנת לאדם תחושה שרואים אותו על מי ומה שהוא , היה שם כלי עוצמתי שלא הבנתי את עוצמת כוחו עד שירדה לי דמעה שכמו אמרה לי בדיוק את זה.
אני מנהל לא מעט שנים , עברתי הרב ערבי צוות , מעולם לא הרגשתי קרוב יותר לצוות שלי דווקא בזכות המדיה המיוחדת הזו. היה שם משהו מיוחד בערב הזה שיצר תחושת יחד שתישאר ולו בגלל העובדה שבעזרתכם ראינו אחד את השני , אותנו , ראינו שמתחת לכל אדם יש ילד שרוצה להיות אהוב וכאנשי חינוך כשמבינים את זה, מבינים הרבה מאוד.
תודה על חוויה שאין לה מילים אבל בהחלט יהיה לה המשך אני ועוד ניפגש על הבמה שלכם כי חשוב לנו כצוות וכבודדים להמשיך לפגוש את עצמנו,תודה "
 
גננות וסייעות מועצה איזורית חוף אשקלון- 
"מופע שנון מרהיב משלבה את הקהל. צוות ברוך בכישרונות.
מופע אלתורים יוצא מן הכלל, ייחודי ומלא הומור. מומלץ בחום , אהבנו ."
 "ערב מהנה סוחף מלא הומור,יצירתי מפתיע ורלוונטי ביותר לכל קבוצה בכל מצב. מומלץ ביותר!!!"
"תודה מכל הלב על המופע שלכם!!
צחקנו מהצגת הקונפליקטים אשר חווינו במהלך השנה,
הפכתם אותם לחווייתיים עם מסר חשוב!
מקווה שניפגש שוב."
 
ליאור לויתן, מחנך בבית ספר גוונים, מועצה איזורית מנשה-
"המופע של תיאטרון פלייבק אקו היה ממש אחלה מופע. חילקנו את שכבת ח' לשתי קבוצות - בנים ובנות והנושא היה "מגדר".
בתור מורה ומחנך שעובד עם בנים בגיל הזה חששתי שתהיה אווירה צינית, הפרעות רבות וגיחוך על כל גילוי של רגש וכנות. להפתעתי עלו דברים ממש אישיים ועמוקים, היתה הקשבה לאורך כל המופע, והשחקנים/ות ידעו לתרגם דברים שעלו מהתלמידים בתבונה רבה לתמונות מציאותיות, מצחיקות ונוגעות. הטיפול בנושא מורכב כמו מגדר (הייחוד לבנים) היה רגיש והומוריסטי וסוכם כחוויה טובה ומקרבת. אגיד כי יכולת האלתור שלכם כקבוצה והתקשורת ההדיית ביניכם תוך כדי היא שיעור בפני עצמו.תודה!"
 
טלי אברס-אסס, יועצת במבואות עירון-
"עם תאטרון פלייבק נפגשתי מספר פעמים במהלך השנים, אך המפגש שהכי נגע לליבי היה לפני שנתיים כאשר יעקב וחבורתו הנפלאה הגיעה לבית ספרנו ועבדה עם שכבת יב' על "סיפורי פרידה" כחלק מתהליך פרידתם מבית הספר.ישבתי בקהל כמחנכת והתרגשתי לראות נערים ונערות מספרים את סיפורם האישי ואת השחקנים המוכשרים שנותנים להם ביטוי יצירתי באופן כל כך רגיש ומלא בחן והומור. כמובן, שגם השנה הם הוזמנו למורים ולתלמידים, ומצידי התחיל פה קשר לטווח ארוך."
 



מקורות

סטרהובסקי, ר' מרבך, א' והרץ- לזרוביץ, ר' (2002). המורה המתחיל: תחנות ומשוכות בשנה הראשונה להוראה. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 26, 156-123. 


פרידמן, י' ולוטן, א' (1993). לחץ ושחיקה בהוראה- גורמים ודרכי מניעה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. 





 יעקב דניאל, שחקן, במאי, מטפל בדרמה, מייסד אקו, מדריך הורים, מנחה קבוצות
 ומרצה בנושא שילוב תיאטרון פלייבק ככלי בהנחיית קבוצות במרכזי פסג"ה, מנהל חברה ונוער ובמספר מוסדות אקדמיים.
סלולרי: 050-8713662
אקו, אתר הבית  http://www.echoplayback.co.il/
מאמרים בנושאי חינוך http://echopl.blogspot.co.il/
תוכניות לימודים שנתיים http://www.echoplayback.co.il/#!curse/c1unf







 

אין תגובות:

פרסום תגובה

להרגיש משמעותי

  כולנו רוצים להרגיש משמעותיים. אף אחד לא רוצה להרגיש חסר תועלת, כישרון מבוזבז. כתלמיד ביסודי, בכל תעודה היו רושמים לי "לא ממצה את ה...